John Ullmen povestește în cursul său, Fundamentele Comunicării, că într-o întâlnire, un vicepreședinte de corporație înalt l-a apucat pe șeful lui mai scund de reverele hainei sale, a zâmbit și apoi l-a sărutat în vârful cheliei. Deși pare amuzant, e o poveste adevărată care poate fi continuată. Totuși, așa cum este ea acum, e suficientă pentru a reține cele cinci metode de a-ți face mesajul mai memorabil. Apucă reverele mentale ale publicului tău, creează o imagine, spune o poveste care prinde, pune emoție și păstrează mesajul simplu.
1. Apucă reverele mentale ale publicului
În povestea de la începutul articolului, acel vicepreședinte înalt l-a apucat în mod literal pe șeful său de reverele hainei. Tu o vei face în mod figurat. Captează-le atenția în mod pozitiv. Motivează-i să nu se ocupe de nimic altceva în timp ce te ascultă începând cu o întrebare care captează atenția, cu un fapt, o statistică sau o analogie, un citat, o anecdotă sau o afirmație surprinzătoare care să îți sprijine scopul pozitiv.
2. Creează o imagine
Lucrurile concrete sunt mult mai vii decât conceptele. Este o diferență între cineva care spune: „Uite, viață marină," când înoți în ocean versus „Uite, un rechin!” Imaginile comprimă informația numeroasă și persistă în minte. Gândește-te la o poză cu prietenii tăi. Un întreg set de amintiri, emoții și gânduri sunt deja puse la dispoziție prin imaginea respectivă.
Creează imagini în comunicarea ta. Recrează momente din experiența ta care slujesc scopului urmărit în discurs. În mintea ta, imaginează-ți scena ca una dintr-un film, apoi oferă suficiente detalii concrete ca să recreezi aca scenă în mintea ascultătorilor tăi. Poți să adaugi detalii în plus prin descrierea unor sunete sau dialoguri.
3. Spune o poveste care prinde
Povestirea este adânc înrădăcinată în istorie în toate culturile. Suntem programați să fim captivați de povestiri. Suntem afectați de ele, ni le amintitim și le repovestim. Povestirile prind. Pentru comunicarea în afaceri, poți folosi povestea de tip PSC, care presupune o problemă, o soluție și concluzia.
Începe cu problema, o provocare dificilă pe care tu sau echipa ta a avut de întâmpinat. Apoi condu ascultătorii către soluție, cum ai înfruntat și ai rezolvat problema. În final, întărește motivul pentru care ai spus această povestire în momentul respectiv.
4. Pune emoție în mesaj
Ca să rămâi în mintea oamenilor, interacționează cu inimile lor. Ne amintim de obicei asocierile cu emoții puternice. Gândește-te la melodia ta preferată din perioada adolescenței, de exemplu. Poți pune emoție în mesaj alegând o parte importantă a mesajului pe care vrei ca ascultătorii să îl rețină și o emoție cu care vrei să o asocieze.
Poate vrei ca ei să se simtă inspirați, motivați, poate determinați sau apreciați, încurajați sau altceva. Pe urmă, folosește tehnicile amintite care sunt canale ideale pentru a inspira emoție. Crează o emoție sau spune o poveste care include emoția care vrei ca ascultătorii să o simtă.
5. Păstrează mesajul simplu
Adevărata provocare constă în a reuși să comprimi esența mesajului într-o singură propoziție sau frază memorabilă, pe care să o repeți la momete cheie. Unul din exemplele cele mai cunoscute în acest sens este discursul lui Martin Luther King Jr. „I have a Dream.” Vei putea observa că repetiția e folosită adesea în comunicarea de calitate.
Fă-ți mesajele mai memorabile oridecâte ori vei ține un discurs public sau vei vorbi unui grup mai restrâns de oameni. Dacă ascultătorii tăi vor reține mai mult, impactul tău va crește și ei vor împărtăși mesajul cu alte persoane întărindu-ți reputația.