Noul an școlar care tocmai a început, aduce cu sine teme, lecții, probleme și multe ore petrecute pe bancile școlilor și la birou. Copii, indiferent de nivelul de pregătire la care se află actualmente, se confruntă deseori cu o problema mult mai mare decât școala însăși, și anume, profesorii de acasă, care sunt de fapt părinții ce doresc să le împingă performanțele la un nivel cât mai înalt, fără să aplice însă cele mai indicate metode.
În articolul de astăzi vom acorda o atenție sporită acestui aspect, analizând mai îndeaproape problemele de această natură și încercând să profilăm soluții pentru o relaționare părinte-copil armonioasă și eficientă.
Temele și dușmanii ei
Mulți copii au adesea un „blocajˮ atunci când vine vorba de anumite materii; fie au probleme cu limba română, matematică, engleză etc. Problema însă nu este strict legată de materia în sine, ci de felul cum ea este prezentată. Adulții fac adesea ca materiile de școală să devină un fel de sperietori, în loc să le prezinte avantajele studierii materiri respective într-o lumină pozitivă.
Un prim aspect problematic este acela că părinții se transformă în profesori atunci când trebuie să verifice temele copiilor. Le verifică meticulos, le cer să rupă foaia în cazul în care s-a pătat de cerneală sau să refacă exerciții întregi din cauza unei erori. Părinții își doresc desigur ca să își îndrume copii pe drumul spre excelență, însă adesea nu folosesc cele mai potrivite metode.
Mulți copii dezvoltă în astfel de circumstanțe „anxietatea de performanțăˮ Atunci când părintele insistă să ceară un anumit răspuns, copilul ezită să îl ofere, deși deține cu siguranță un răspuns, din teama de a nu spune ceva greșit, știind că părintele se așteaptă să primească doar răspunsul corect, perfect.
Temele le aparțin copiilor, nu părinților. Este imperios necesar să implementăm în copii simțul responsabilității și a asumării unei greșeli sau excelențe atunci când vine vorba de teme. Ei sunt cei numiți să rezolve acele teme, așa că părinții ar trebui să se implice doar în măsura în care copii se confruntă cu dificultăți, fără însă a lua o atitudine severă.
Există de asemenea cazuri în care copii primesc teme la materii multiple, și nu mai pot face față situației. Dacă această situație se repetă, încercați să vorbiți cu învățătoarea sau unii din profesori despre această problemă.
Când încercați să vă ajutați copii în rezolvarrea temelor de acasă, nu uitați să rămâneți părinți! Stabiliți de asemenea de comun acord un program zilnic, în care să includeți și rezolvarea temelor, pe de-o parte, cât și activități recreative, pe de altă parte. Unii copii preferă să își facă temele imediat după școală, în timp ce alții iau o mică pauză, apoi revin asupra lor. Discutați împreună acest aspect legat de orar și încercați să acceptați cerințele copilului pe cât posibil.
Un ultim sfat: este în regulă ca un copil să greșească sau să nu știe. Îmi amintesc adesea că lucruile pe care le țineam minte după o lucrare erau tocmai acelea pe care le greșeam. Este bine să aspirăm spre excelență și să ne dorim dezvoltarea, dar în acest drum, greșelile își au rostul lor. Până la urmă vorba proverbului: „din greșeli învață omu'. ˮ