Claritatea este cel mai important concept în productivitatea personală. Motivul principal pentru care unii oameni fac mai multă treabă mai repede este acela că au obiective și țeluri extrem de clare și nu se abat de la ele.
Cu cât îți va fi mai clar ceea ce vrei și ceea ce trebuie să faci ca să-ți duci treaba la bun sfârșit, cu atât mai ușor îți va fi să treci peste tendința de tergiversare și să perseverezi până la îndeplinirea sarcinii.
Un studiu arată că doar 3% dintre adulți au țeluri clar formulate în scris. Oamenii aceștia realizează de cinci și de zece ori mai mult decât persoanele care beneficiază de educație și aptitudini similare sau mai bune, de care, dintr-un motiv sau altul, nu au catadicsit să-și noteze exact lucrul pe care și-l doresc.
Există o formulă sigură de a-ți stabili și înfăptui țelurile și pe care o poți folosi pentru tot resul vieții. Aceasta constă în șapte pasi simpli. Oricare dintre acești pași îți poate dubla și tripla productivitatea față de situația prezentă, în care nu-l aplici.
1.Stabilește cu precizie ceea ce-ți dorești.
Fie hotărăști de unul singur, fie discuți cu șeful tău pe marginea obiectivelor și țelurile pe care le urmărești, până ce-ți va fi foarte clar ce se așteaptă de la tine și care este ordinea priorităților.
Regulă: Una dintre cele mai proaste întrebuințări ale timpului este să faci foarte bine ceva ce, de fapt, nu trebuie făcut.
Stephen Covey spunea următorul lucru: „Înainte de a începe să te cațeri pe scara succesului, asigură-te mai întâi că ai proptit-o de clădirea care trebuie.”
2.Notează-ți hotărârile.
Gândește în scris! Atunci când scrii pe o bucată de hârtie țelul tău pe care l-ai stabilit, această capătă o formă definitivă și tangibilă. Creează ceva pe care să-l poți atinge și vedea. Pe de altă parte, obiectivul sau țelul care nu a fost notat rămâne la stadiul de dorință sau fantezie. Țelurile nescrise generează confuzie, neclaritate, dau o direcție greșită și conduc la numeroase greșeli.
3.Stabilește un termen limită pentru țelul pe care-l urmărești.
Un țel sau o decizie fără scadență este lipsită de sentimentul urgenței. Nu are un început sau un sfârșit real. Dacă nu ne stabilim clar un termen- limită și dacă nu ne desemnăm sau nu acceptăm responsabilități concrete în vederea execuției, nu vom reuși să îndeplinim decât foarte puțin din ceea ce ne-am propus.
4.Întocmește o listă cu toate lucrurile pe care crezi că va trebui să le faci pentru a-ți atinge țelul.
Pe măsură ce-ți vin în minte activități noi, adaugă-le la listă. Continuă să întocmești lista până ce este completă. Ea are avantajul că oferă o imagine a sarcinii și a obiectivului în ansamblu.
5.Organizează-ți lista sub forma unui plan.
Stabilește ce trebuie făcut înainte de altceva și ce trebuie făcut după aceea. Mai bine chiar, desfășoară-ți planul vizual sub forma unor serii de pătrate și cerculețe pe o foaie de hârtie.
Având un obiectiv notat pe hârtie și un plan de acțiune organizat, vei fi cu mult mai productiv și mai eficient decât o persoană care-și desfășoară țelurile în minte.
6.Pune-ți imediat planul în aplicare.
Fă ceva! Fă orice! Un plan obișnuit, dar executat cu hotărâre este cu mult mai bun decât un plan strălucit, dar în privința căruia nu se înteprinde nimic. Pentru a obține orice formă de succes, execuția este crucială.
7.Ia hotărârea să nu treacă nicio zi fără să faci ceva care să te aducă mai aproape de obiectivul principal.
Adaugă această activitate în programul tău zilnic. Citește un anumit număr de pagini legate de un subiect esențial. Sună un anumit număr de posibili cumpărători sau clienți. Acordă-ți un anumit interval de timp pentru exerciții fizice. Învață un anumit număr de cuvinte noi dintr-o limbă străină. Nu lăsa să se irosească nicio zi.
Gândește-te la țelurile tale și trece-le zilnic în revistă. În fiecare dimineață, când te apuci de treabă, acționează asupra celei mai importante sarcini, aceea care, odată îndeplinită, te poate ajuta să duci la bun sfârșit obiectivul cel mai important de la momentul respectiv.