Efectul de „Halo” - Învață să îl recunoști și să iei deciziile corecte în relații

Când întâlnim o persoană pentru prima dată, neîndoielnic ne formăm o primă impresie, etichetăm tipul de personalitate de la prima vedere și, inconștient, mintea noastră decide dacă vom avea o relație bună sau nu cu individul respectiv. În tot acest ansamblu este oare posibil ca o caracteristică dominantă să umbrească celelalte trăsături? Am spune despre o persoană bună că este rea doar pentru că viziunile lor despre politică sau religie sunt diferite de ale noastre, intrând în acest fel într-o polemică de idei? Cât de obiectiv judecăm noi aceste lucruri cu adevărat?

Acest articol va explica conceptul de „Halo" atât în termeni teoretici, cât și în exemple practice pentru a oferi o perspectivă cât mai amplă asupra acestui subiect care face parte din viața noastră cotidiană. Toți suntem influențați de acțiunile acestui efect, fără să o realizăm în mod conștient. Citind acest articol, veți putea să vă înțelegeți mai bine atât pe dumneavoastră, în primul rând, cât și pe cei din jur.

Definirea termenului de „Halo"

Acest cuvânt provine din limba engleză și tradus înseamnă aureolă sau nimb, ușor de recunoscut în picturile religioase ca luminând capul sfinților sau apostolilor, însă în materialele social-psihologice, termentul capătă o altă semnificație.

Efectul de „Halo" reprezintă o calitate sau trăsătură pozitivă/negativă dominantă, care umbrește celelalte calități/defecte ale unei persoane. Putem alege să rămânem într-o relație greșită din cauza unei trăsături pozitive de caracter care ne întunecă judecata rațională asupra celorlalte aspecte negative. De exemplu un băiat/o fată poate alege să continue o relație cu o persoană care este foarte creativă, inteligentă sau frumoasă, deși are un caracter violent sau este geloasă.

Efectul de „Halo" în viața practică

Pentru a vă face să înțelegeți cum funcționează acest lucru în viața noastră de zi cu zi, vă voi descrie un experiment care a condus la aceste rezultate.

Un băiat X creează două videoclipuri pentru un site de „online-dating", spunând exact aceleași cuvinte. Două grupuri de fete l-au vizionat și, deși spunea același lucru, reacțiile lor au fost contrastante. În ce consta diferența? În unul din videoclipuri, băiatul X era optimist, zâmbitor și glumeț, în timp ce în cel de-al doilea videoclip avea o atitudine plictisită, posacă și lipsită de viață. Efectul de „Halo" a intrat în acțiune prin faptul că deciziile lor au fost influențate de nivelul lui de energie și implicare în acest videoclip. Felul în care el se prezenta și se descria a condus la o judecată iminentă și o decizie subconștientă dacă el este sau nu o persoană plăcută.

Un pas mai departe

Data viitoare când ai ocazia să întâlneși o nouă persoană, sau să interacționezi cu prieteni pe care îi știi de un timp îndelungat, întreabă-te dacă efectul de „Halo" este în acțiune. Poate face o adevărată diferență atunci când vine vorba de a rămâne într-o relație, de a vota persoana potrivită sau de-a respinge un individ care ar putea deveni un prieten loial. Nu lăsa o singură trăsătură să le suprime pe celelalte și nu te grăbi să emiți judecăți doar după o primă impresie.

„Nu judeca oamenii după greșelile lor, ci după dorința lor de a se corecta" – Bob Marley

https://www.youtube.com/watch?v=ZuometYfMTk

notează articolul

Astăzi tu ești profesorul!

adaugă o părere