Să te cunoști cât mai bine, este sfatul pe care îl primești aproape în orice domeniu al existenței, în relațiile sociale, în alegerea partenerului de viață, în managementul conflictelor, în stilul de învățare și cel mai adesea în alegerea profesiei.
Dar ce să faci când nu ai nicio idee de unde să începi cu această cunoaștere? La ce să fii atent? De fapt, ce anume din personalitatea ta, ar putea să te îndrume spre un drum sau altul din punct de vedere al carierei?
Îți propun un exercițiu extrem de simplu. Poate fi un prim pas în a te cunoaște pe tine însuți. Testul are la bază studiile profesorului de management dr. Alan Rowe de la Universitatea din California de Sud, care a vorbit despre 4 stiluri fundamentale de gândire care au de-a face cu adaptarea la locul de muncă.
Dacă reușești să te plasezi corect într-unul din aceste stiluri, cel mai probabil îți vei alege un drum profesional care să te mulțumească peste ani.
Stilul analitic- sunt acei oameni care rezolvă repede problemele, au dorința de a găsi cele mai bune răspunsuri posibile, sunt inovatori, creativi și le place varietatea. Practic sunt acei oameni care ar trebui să se orienteze către un loc de muncă ce implică o mare diversitate de activități, care îi provoacă la performanță, la o analiză riguroasă a problemelor, care caută mai degrabă fapte și lucruri concrete. Oamenii analitici evită ori de câte ori este posibil munca nefinalizată, iar în contexte sociale se gândesc la ceea ce se spune. Țin minte cu ușurință locurile unde i-au întâlnit pe oameni și sunt caracterizați ca fiind disciplinați.
Stilul comportamental– sunt persoanele care au nevoie constant de contact cu oamenii. Acordă sprijin și sunt capabile de empatie, iar în luarea deciziilor folosesc puține date și mai mult informațiile obținute în urma conversațiilor cu ceilalți. Acestea comunică ușor și își folosesc persuasiunea în locul presiunii pentru a obține ceea ce și-au propus. Oamenii de acest tip pot face carieră în slujbe ce implică relaționarea cu cei din jur, obiectivul lor principal fiind acela de a se simți în siguranță la locul de muncă. Adesea se bazează pe sentimente, amână luarea unor decizii importante, evită conflictul. Nu le place să fie respinși, sun buni ascultători și sunt considerați de alții miloși.
Stilul conceptual- sunt acei oameni care privesc imaginea de ansamblu, sunt orientați spre viitor, creativi și tind să fie independenți. La locul de muncă, obiectivul lor principal este să primească recunoșterea celorlalți, deși sunt gata să ia în calcul un compromis pentru atingerea scopului. Evită pe cât posibil folosirea calculelor și a numerelor, dar au o memorie foarte bună a fețelor. Nu le place să respecte reguli și sunt considerați perfecționiști.
Stilul autoritar- sunt oamenii care au nevoie de putere și așteaptă rezultate. Se concentrează pe reguli, sunt supraveghetori severi, vorbesc mult și adesea acționează din impuls. Le plac slujbele tehnice și bine definite, caută un statut și ocazii de a prelua controlul. Își amintesc foarte bine date, fapte și numele oamenilor. Vorbesc mult, adoră dezbaterile și se bazează pe propria intuiție și bănuieli. Sunt caracterizați de cei din jur ca fiind dominanți, uneori chiar agresivi.
Aceste modele prezic tipul de muncă ce s-ar potrivi unei persoane. De exemplu, oamenii de afaceri sunt o combinație între stilul analitic și comportamental; cei implicați în profesii tehnice, oameni de știință, ingineri au mai dezvoltate stilurile analitic și autoritar. Cei cu profesii care asigură asistență celor din jur, combină conceptualul și comportamentalul. Cei care combină analiticul cu comportamentalul tind să profeseze în domeniul educației și în cel juridic, în timp ce oamenii autoritari-comportamentali se găsesc adesea în politică sau vânzări.
Reține că nu există un stil bun și un altul rău, nu există meserii frumoase și altele urâte, nu există profesii care îi fac pe oameni fericiți și altele care îi fac nefericiți. Există doar oameni nepotriviți în locuri potrivite... pentru alții.