Diana-Georgiana Roșca a optat pentru aprofundarea cunoștințelor de Psihologie și Drept oferite de două programe de studii din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. Totodată, face parte din echipa de voluntari a Asociației „Sfântul Damian”, realizând activități specifice unui consilier helpline. Voluntara este susținută de echipa de conducere a proiectului, dar și de colegi, prieteni, familie și cei care îi cunosc preocupările. La sfârșitul anului 2015, Diana s-a numărat printre finaliștii Galei Naționale a Voluntarilor, bucurându-se de aprecierea publicului.
În continuare, vă invităm să citiți un mesaj din partea ei, care ne va ajuta să realizăm că toți putem grăbi vindecarea celor de lângă noi prin ascultare.
În general, atunci când suntem puși în situația de a face o alegere, ne gândim mai întâi la consecințele acesteia, considerând primordial obținerea unui rezultat pozitiv, concretizat de cele mai multe ori printr-un beneficiu. Ulterior, ar fi indicat ca analiza alegerii să vizeze efectul acesteia asupra celor din jur „Dacă aleg să fac acest lucru, cum se vor simți cei din jurul meu? Vor fi mulțumiți sau deranjați?”
„Voluntar în linia întâi” pentru persoane cu depresie și tendințe de suicid
Capacitatea de a acționa, tăria și curajul de a opta, de a lua decizii, ne aparține fiecăruia dintre noi. Ei bine, una dintre alegerile mele a fost dată de dorința de a realiza activitatea specifică unui consilier helpline în cadrul proiectului „Voluntar în linia întâi”, prin intermediul serviciului helpline „Aleg să trăiesc”.
Specificul serviciului înființat de Asociația Sf. Damian în anul 2011, constă în acordarea de sprijin psihologic și emoțional persoanelor cu depresie, celor care se află într-o stare de criză psihologică și celor care se gândesc la suicid. Activitatea se desfăşoară în limitele consilierii telefonice, online prin diverse posibilități de chat și mail. Helpline-ul poate fi apelat de către persoane din toate categoriile de vârstă (copii, adolescenţi, tineri, adulţi, vârstnici) şi din toate categoriile sociale. Așadar, consecințele pozitive ale alegerii, respectiv efectul acesteia asupra celor din jur, au fost destul de repede identificate și cotate ca fiind mulțumitoare.
Serviciul helpline „Aleg să trăiesc” este un sistem mai ales de prevenție a depresiei și a riscurilor suicidare prin care ne dorim să contracarăm previziunile făcute de către Organizația Mondială a Sănătății - aceea conform căreia depresia va deveni una dintre cele mai importante afecțiuni (pe locul numărul 2) pe plan internațional până în anul 2030. Cel mai important lucru pentru a preveni această ipoteză este prezența fizică pentru a prelua solicitările beneficiarilor și câștigarea încrederii acestora.
La această concluzie m-am raportat și eu în momentul în care am ales să fac parte din această echipă, însă în urma sutelor de cazuri preluate, aș îngădui o rectificare a acesteia - prezența permanentă în fiecare acțiune, momentele autentice petrecute cu oamenii din viața noastră, valoarea oferită fiecărei clipe, sunt acțiuni ce pot fi întreprinse de fiecare dintre noi, chiar și fără a fi consiler helpline.
Cauzele cele mai frecvente pentru care oamenii apelează la serviciul helpline
Raportându-mă la cazuistica întâmpinată în cadrul serviciului helpline, problemele de depresie se află pe primul loc, urmate de tentative de suicid, probleme de relaționare în cuplu și familie, anxietate, tipuri de dependențe. Unul dintre punctele comune ale acestor probleme este reprezentat de nevoia acută de a fi ascultat. Aici intervine rolul consilierilor helpline, însă și al nostru, al tuturor. Să fim atenți la cei din jur, la nevoile și necazurile lor, făcând în permanență din ascultare, o artă.
Un îndemn în loc de concluzie
Sunt bine cunoscute limitele responsabilității colective, respectiv studiile despre difuziunea responsabilității, potrivit cărora, în situația în care mai mulți oameni sunt responsabili pentru un lucru, fiecare așteaptă ca ceilalți să acționeze. Așadar, este necesar și important să ne asumăm responsabilitatea atât față de noi înșine, cât și față de cei de lângă noi.
Privit ca o dorință sau o rugăminte, îndemnul meu de a asculta e fondat pe concluziile discuțiilor cu beneficiarii serviciului. În încheierea convorbirii cu unul dintre apelanții de zilele trecute am fost surprinsă de o întrebare retorică adresată de acesta, care suna cam așa „Sunteți un trimis al lui Dumnezeu? Cum să fiți aici, să ascultați necontenit și să nu obosiți?”. Întrebarea venise în urma unei discuții de aproximativ o oră, în urma căreia am găsit împreună alternative ale soluției unice la care se raporta până în acel moment apelantul.
Așadar, fiecare dintre noi poate asculta, direcționa, empatiza, printr-o percepție acurată a cadrului de referință al altuia, cu toate componentele sale emoționale și semnificațiile care-i aparțin.
Datorită capacităților ei dezvoltate de organizare, Diana a fost printre puținii voluntari care au preluat solicitările beneficiarilor chiar în perioada sărbătorilor cele mai importante, atunci când s-au înregistrat cele mai multe apeluri și solicitări (ex. Decembrie - 154 de solicitări preluate dintr-un număr total de 254) întrucât ea a înțeles că aceste perioade sunt printre cele mai sensibile și cu potențial de a-ți agrava problemele de natură psihică.