Considerând sfaturile specialiștilor și observând metodele mai multor persoane experimentate am găsit pentru tine cinci metode de a critica eficient. Aplicând aceste secrete vei evita daune emoționale și afectarea relației. Vei obține în schimb rezultatul dorit: schimbarea.
#5. Vesta Emoțională A-B-A
Aceasta este o metodă extraordinară de a evita răni emoționale greu de vindecat. Uneori, persoana va fi deranjată de critică, de aceea metoda aceasta este gândită ca să îmbrace efectul emoțional negativ al criticii cu două efecte emoționale pozitive produse de aprecieri/laude.
A. Mai întâi apreciază sincer persoana pentru o calitate sau o faptă a ei. Aprecierea să fie exactă. Evită lauda vagă.
B. Acum oferă critica ta constructivă începând cu una dintre următoarele fraze: “Există totuși ceva care nu te avantajează” sau “te sfătuiesc să renunți la a mai face [...], pentru că [...] (aici poți argumenta efectele sau consecințele negative ale greșelii).” Critica trebuie să fie exactă. Nu emite judecăți de valoare asupra caracterului sau a persoanei. Limitează-te strict la greșeala pe care vrei să o critici.
A. Încheie prin a reconfirma aprecierea cu o altă laudă sinceră. Cu siguranță există lucruri pe care le apreciezi la persoana respectivă. Asigur-o în felul acesta de intențiile tale bune și de faptul că relația voastră rămâne neschimbată.
#4. Fii la obiect
Atunci când critici asigură-te că te referi la o întâmplare exactă, anumite acțiuni sau vorbe specifice despre care crezi că trebuie schimbate. Oamenii se demoralizează atunci când li se spune că au făcut o greșeală, în special dacă nu li se spune ce anume au greșit pentru a putea modifica situația. Nu face comentarii indirecte sau evazive. Spune exact ce anume nu îți convine și ce ai simțit (dacă greșeala persoanei respective te-a rănit emoțional).
#3. Oferă o soluție
Critica ta este un feedback oferit persoanei pe care vrei să o ajuți în procesul de schimbare. Ca orice feedback util trebuie să indici o cale de rezolvare a situației. Altfel, cel căruia i s-a spus că a greșit va rămâne frustrat, demoralizat sau lipsit de motivație. Privește tu însuți critica pe care o oferi ca pe o ușă spre posibilitatea îmbunătățirii, a dezvoltării celuilalt. Sugerează o soluție concretă. În felul acesta îi vei comunica speranță.
#2. Comunică Față în Față
Cea mai eficientă cale de a comunica este cea directă, personală. Comunică față în față, ochi către ochi. Evită transmiterea unei critici prin email, mesaj telefonic sau scrisoare. Metodele acestea sunt impersonale și răpesc persoanei în cauză dreptul la răspuns sau clarificare. Nu încerca să îți ușurezi povara evitând contactul direct. Pe termen lung ai mai mult de pierdut dacă eviți abordarea personală.
#1. Fii sensibil
Demonstrează empatie față de persoana în cauză. Alege-ți cu grijă cuvintele înainte să le rostești. Reglează-ți propriile emoții înainte de a comunica. Dacă ești supărat și există impulsuri de a spune cuvinte dure, reprogramează critica pentru o altă ocazie. Puțini oameni anticipează cât rău poate produce o critică dură de tip “te pun la punct”. Reamintește-ți că singura ta datorie este să îi oferi un feedback realist într-o notă optimistă, fără jigniri. Vei evita resentimente emoționale puternice și supărări serioase. În unele cazuri, dacă nu dovedești sensibilitate, relația va fi distrusă pentru o perioadă lungă sau chiar o viață întreagă.