„Spune-mi cu cine te împrietenești, ca să-ți spun cine ești”, iar parafrazarea contemporană a acestui proverb ar suna astfel: „Arată-mi contul tău de pe Facebook și am să-ți spun ce fel de domnișoară ești.”
Susan Hood își povestește propria experiență:
Am aflat de Facebook pe când eram în clasa a XI-a și aveam 18 ani. Era subiectul cel mai des discutat de colegele mele, și nu după mult timp m-au inițiat și pe mine în această lume virtuală, care avea să-mi dea peste cap lumea reală. În viața reală eram, cred, cea mai timidă fată, pe când în lumea virtuală dădeam dovadă de o îndrăzneală necaracteristică. Muzica, îmbrăcămintea, pozele și replicile mele afișate pe Facebook mă transformau în ceea ce nu eram. Deși aveam atâția prieteni pe Facebook, pe stradă nici nu îndrăzneam să-i salut. Dincolo de această problemă a identității reale și virtuale, punctul culminant a fost marcat prin chat. Vorbeam de trei luni cu un băiat și aproape că mă îndrăgostisem. Era atât de drăgălaș, atât de copilăros, mai mult de atât mă accepta așa cum eram. Într-o zi însă, mare mi-a fost dezamăgirea când am aflat că băiatul cu care socializam avea doar 13 ani. Am fost mințită, însă vina era a mea, nu știam cum să mă comport pe o astfel de rețea de socializare, confundam lumea virtuală cu cea reală.
Susan s-a confruntat cu două probleme care poate ne sunt cunoscute și nouă: aceea de a confunda lumea virtuală cu lumea reală și de a nu preveni riscul creării unei identități false.
Să recunoaștem – Facebook este un subiect controversat. Sunt păreri pro și contra rețelelor sociale. Totuși, fiecare persoană are dreptul să fie respectată în alegerea ei. Indiferent dacă avem sau nu un cont, comportamentul legat de acest mediu trebuie ajustat în funcție de credințele noastre.
La ce se referă comportamentul pe Facebook? La cine suntem noi, atât în mediul virtual, cât și în realitate. Astfel că am alcătuit un mic cod al bunelor maniere pe Facebook, pentru domnișoare care sunt respectate și care, la rândul lor, respectă!
Codul bunelor maniere ale unei domnișoare pe Facebook:
Pozele
Pozele sunt prima poartă deschisă prin care ne lăsăm cunoscuți. De exemplu, ele spun despre decența sau despre indecența noastră.
În ce privește numărul pozelor, există și aici un secret: de ce să se ajungă la nivelul saturației, când reacția este: ,,Mai sunt multe?”, dacă se poate exclama apreciativ: „Aș mai vrea să văd o poză!”? Nu există un număr standard recomandat, însă există o înțelepciune în spatele cuvintelor „un pictor adevărat are nevoie de o singură pictură pentru a i se observa talentul”.
Înțelepciunea și „like-ul”
„Like-ul” este tradus ca „apreciere”. El vorbește dincolo de mesaj. Astfel, sunt convinsă că noi, ca domnișoare înțelepte, vom ține cont de orice gest! Totuși între cele două există o diferență. ,,Like-ul” face parte din lumea virtuală și se oferă mult mai simplu și mai puțin autentic, iar aprecierea face parte din lumea reală și se oferă mai greu și cu autenticitate. Este dificil de măsurat autenticitatea ,,like-ului”. Poate vă e cunoscută cererea: „Dă-mi un like!”. Codul bunelor maniere Social Media a postat recent: „Trei euro pentru un like!” Cum vi se pare acest comerț cu aprecieri? De fapt, poate că ne-am obișnuit cu acest negoț, dar prea puțin ne-am întrebat unde se va ajunge cu aceste aprecieri ieftine. E frumos să respectăm orice părere, dar mai întâi de toate să respectăm autenticitatea!
Comentariile
Cuvântul rostit de noi este oglindirea caracterului nostru. Este bine să ne măsurăm cuvintele înainte de a scrie, deoarece ele vor vorbi și despre noi, poate mai mult decât ne imaginăm. Când vine vorba de abordare, cine este cel care abordează? Nu, nu vreau să vorbim despre reguli, ci despre ceea ce este frumos. Frumosul este în abordarea băiatului și în răspunsul fetei, aceasta este ordinea naturală. Când ordinea se schimbă, totul devine nenatural. Nu este ciudat să răspundem înainte de a fi întrebate? Ceea ce e important de știut pentru noi este că frumusețea noastră ca domnișoare se ascunde în acest principiu de a fi abordată, și nu de a aborda, de a fi căutată, și nu de a căuta.
„Timeline-ul”
Ceea ce postăm și ceea ce ni se postează ne reprezintă. Bineînțeles, inițial nu suntem responsabile de ceea ce ni se postează, însă în cele din urmă noi putem controla ce rămâne postat. Curăția caracterului nostru poate fi dovedită și aici. Fie prin mesajele, pozele sau orice altceva postat pe acest perete.
Informațiile
Aceste detalii, pe care noi înșine le postăm, îi informează pe ceilalți despre persoana noastră. Astfel, ne afișăm identitatea.
Ce filme vizionăm? Un mare înțelept spunea că noi suntem suma lucrurilor pe care le consumăm. Astfel că, acel film preferat pe care noi l-am postat acolo ne reprezintă. Ne convine să fim identificate prin prisma filmului postat pe care se presupune că l-am vizionat?
Ce muzică ascultăm? Muzica postată pe pagina noastră de Facebook este considerată muzica pe care o ascultăm și, prin urmare, ceilalți ne pot cunoaște prin ea, pentru că muzica pe care o ascultăm comunică puțin din cine suntem. Tot la fel cum se întâmplă și cu filmele pe care le vizionăm.
Comportamentul unei domnișoare este plăcut când lasă să se vadă în acțiunile și în cuvintele ei feminitatea caracteristică. Dar ce este și ce nu este feminitatea pe această filă de Facebook? Ca domnișoare, nu suntem o carte de informații deschisă pe care toată lumea o poate citi când și cum vrea. Cu cât afișăm mai puține informații despre noi, iar acestea la momentul potrivit, cu atât cele nespuse vor deveni mai interesante.
Chat-ul
Este important pentru noi ca fete să știm să ne organizăm timpul. Oare ce transmitem atunci când 24 de ore din 24 suntem disponibile și conversăm pe chat? Se poate vorbi despre echilibru când ne detașăm de lumea reală și trăim într-o lume virtuală? Și ce înseamnă acest echilibru?
O pagină de Facebook reprezintă o carte de identitate. Este important să știm că fiecare detaliu semnificativ sau nesemnificativ vorbește! Multe lucruri se pot schimba, însă principiile nu se vor schimba niciodată, ele vor rămâne aceleași indiferent de situație.
Caseta cu statistici
- Două din patru domnișoare aleg să navigheze pe Facebook decât să meargă la cumpărături.
- Trei din patru domnișoare aleg chat-ul în locul unei cărți.
- 50% dintre domnișoare aleg Facebook-ul în favoarea ieșirilor cu prietenii.
- 40% dintre studente au afirmat că rețele de socializare sunt mai importante decât achiziționarea materialelor pentru cursuri.
Un articol scris de: Laura Pârlog