Generația Y și dependența de rețelele sociale

Câte persoane cunoaștem care nu sunt prezente în mediul social prin niciun fel de cont sau adresă? Puțini au rămas aceia care preferă astăzi comunicarea față în față, prin telefon, sau, de ce nu, printr-o scrisoare. Rețelele sociale au devenit cea mai mare și importantă componentă a societății actuale, fiind dezvoltate într-o adevărată industrie. Iar scopul lor nu este altul decât acela de a promova consumerismul și încadrarea în anumite tipare.

Săptămâna trecută, internetul a vuit la auzul știrii că Essena O’Neill, un fotomodel australian, își va înceta activitatea pe rețelele sociale. Tânăra de 18 ani are mai mult de jumătate de milion de abonați la contul ei de Instagram, bucurându-se de popularitate și pe YouTube și Snapchat. Însă, nu de mult, Essena a conștientizat realitatea industriei din care ea însăși face parte.

Într-o postare video de pe canalul ei de YouTube tânăra explică printre lacrimi ce a determinat-o să facă schimbarea drastică în prezența ei pe rețelele sociale. Toată lumea are impresia că viața vedetelor, starurilor și celebrităților de pe YouTube, Instagram sau Facebook este una perfectă. Toți sunt fericiți, pozează candid și se bucură de o tinerețe fără griji. Însă realitatea este cutremuratoare.

Majoritatea marilor firme apelează la aceste personalități pentru a-și promova produsele. Tinerele și tinerii ajung să fie plătiți până la 2000 $ pe poza în care fac reclamă unui anumit obiect vestimentar sau unui produs de îngrijire personală. Nimic din ceea ce înseamnă campanii de promovare nu prezintă sinceritate, ci ascunde o dorință de persuasiune, manipulare și creșterea profiturilor.

Singurul instrument de care companiile au nevoie sunt niște persoane influente pentru publicul țintă și un număr mare de abonați. Atunci succesul este garantat. Însă nimeni nu se gândește cu adevărat la repercursiunile acestui mod de viață. Essena descoperă lumii adevărul despre ce înseamnă să ai o „viață perfectă”. „Simțeam că rețelele sociale mă devorează. Nu mai trăiam într-o lume 3D. Îmi amintesc cum îmi număram obsesiv like-urile pozelor pe care le postam. Aveam jumătate de milioan de oameni interesați de postările mele de pe Instagram și mai mult de 100.000 de vizualizări la clipurile mele de pe YouTube. Oamenii erau de părere că am o viață perfectă și că mi-am atins scopul.

Tot ceea ce făceam era pentru abonații conturilor mele. Ședințele foto pentru contul meu de Instagram durau ore întregi. Mă întâlneam și vorbeam cu diferiți oameni doar pentru a face poze pentru Instagram. Și am ajuns să mă simt nefericită. În concepția multora aveam tot ce îmi puteam visa, dar eu eram nefericită. Pentru că atunci când te lași definit de niște numere, te lași de fapt definit de ceva ce nu este real. Nu sunt împotriva rețelelor sociale, ci împotriva a ceea ce ele încearcă să promoveze. Viața reală nu este cea trăită prin ecrane.”

Tânăra își încurajează abonații să fie bucuroși dacă nu au o astfel de carieră în mediul online. “Sunteți înconjurați de oameni. Mergeți și faceți lucruri în lumea reală. Oferiți-vă voluntari, mergeți și ajutați la un adăpost pentru animale, mergeți și stați într-o cafenea și împrieteniți-vă cu oameni. Sunteți înconjurați de oameni peste tot. Mergeți și simțiți-vă conectați cu ei. Nu trebuie să vă dovediți valoarea prin rețele sociale.”

De când decizia ei a devenit virală, Essena a lansat site-ul letsbegamechangers.com, site care își propune promovarea unui stil de viață sănătos, publicarea de interviuri cu oameni care o inspiră, a unor poezii și articole cu sens, fără a avea ca scop atragerea like-urilor, vizualizărilor, sau a abonaților. De asmenea, tânăra a sters mai mult de 2000 de poze de pe contul ei de Instagram, celor 96 care au mai rămas le-a editat descrierea cu una realistă, iar numele contului a fost schimbat în „Social Life Is Not Real Life” (viața socială nu este viața reală).

Inițiativa tinerei este cu adevărat o trezire la realitate; o redefinire a rasei umane și a principiilor pe care aceasta se bazează; o chemare la acțiune, singurul scop fiind fericirea cu propria persoană, creearea de legături reale și puternice cu cei din jur, și acceptarea vieții în toată plinătatea și imperfecțiunea ei!

Surse: theguardian.com | elitedaily.com

notează articolul

Astăzi tu ești profesorul!

adaugă o părere