O ipoteză de la care plecăm cu toții atunci când cheltuim bani este aceea că obiectul fizic pe care îl achiziționăm ne va ține mai mult, ne va face mai fericiți pe termen lung, decât o experiență unică precum un concert sau o vacanță. Potrivit unei cercetări recente, această ipoteză este total greșită.
„Unul dintre inamicii fericirii noastre este obișnuița”, spune dr.Thomas Gilovich, profesor de psihologie la Universitatea Cornell, care a studiat problematica banilor și a fericirii pentru mai bine de două decenii. „Cumpărăm lucruri pentru a fi mai fericiți, și reușim să fim fericiți prin aceasta. Dar doar pentru un timp. La început, lucrurile noi sunt captivante, dar după o vreme ne obișnuim cu ele.”
Așadar, în loc să ne cumpărăm ultimul model de iPhone sau cel mai nou BMW, Gilovich sugerează să ne asigurăm porția de fericire cheltuind bani pe experiențe precum vizitarea unei expoziții, petrecerea timpului cu activități în aer liber, dezvoltarea unei noi abilități sau călătorind. Descoperirile lui Gilovich sunt o sinteză a mai multor studii psihologice conduse de el și alți colegi de-ai lui, studii care au arătat că banii pot cumpăra fericirea, dar doar până la un anumit punct.
Într-un alt studiu s-a măsurat cum poate obișnuința afecta fericirea. Mai mulți subiecți au fost rugați să declare cât sunt de mulțumiți cu anumite achiziții experimentale de proporții. La început, gradul fericirii atât pentru lucrurile materiale cât și pentru experințe a fost același. Dar în timp s-a observat o scădere a satisfacției subiecților cu privire la lucrurile achiziționate, în timp ce satisfacția pentru experiențele în care investiseră a crescut.
Este irațional cum un lucru precum un obiect fizic pe care îl poți păstra pentru o lungă perioadă nu te face atât de fericit pe cât te face o experiență unică. În mod ironic, tocmai faptul că acel obiect este prezent în viața noastră constant îl face să-și piardă din valoare și ne face să ne obișnuim mai mult cu el. Dar în timp ce satisfacția provenită de la achizițiile materiale scade în timp, experiențele trăite rămân parte a identității noastre.
„Experiențele reprezintă o parte mai importantă a propriei persoane decât bunurile materiale”, spune Gilovich. „Poate că îți plac foarte mult lucrurile pe care le deții. Poate crezi chiar că acestea sunt parte a identității tale și că ești legat de acele lucruri, dar fără doar și poate ele rămân separate de tine. În comparație, experiențele sunt cu adevărat parte din tine. Suntem suma experiențelor trăite.”
Un studiu condus de profesor a arătat chiar și faptul că, dacă oamenii au o experiență care a avut un impact negativ asupra fericirii lor, odată ce povestesc despre ea, percepția tinde să se schimbe și o privesc cu ochi mai buni. Gilovich atribuie acest lucru faptului că ceva ce poate fi stresant sau înfiorător la un moment dat în trecut poate deveni un lucru amuzant de povestit la o petrecere sau poate fi privit reptrospectiv ca fiind o experiență benefică dezvoltării personale.
Un alt motiv pentru care investirea banilor în experiențe este importantă este faptul că experiențele trăite cu alții ne leagă mai mult de oamenii cu care le-am experimentat. Ne vom identifica mult mai bine cu cineva cu care ne-am petrecut vacanța în Bogotá decât cu cineva care are din întâmplare același televizor 4K pe care l-am cumpărat și noi. „Experiențele pe care le avem le trăim direct cu ceilalți oameni. Și după ce pleacă, ei rămân totuși parte a poveștilor pe care ni le spunem unii altora”, afirmă Gilovich.
Chiar dacă acea persoană nu a fost lângă tine în timp ce ai experimentat un lucru anume, șansa de a vă putea apropia unul de celălalt tocmai pe motivul că ați folosit același traseu în timp ce urcați pe Appalachian Trail, vă uitați la același serial sau aveți amândoi același model de Fitbit crește.
Suntem mai puțin tentați să ne comparăm în mod negativ cu cei care au experimentat același lucru decât cu cei care dețin aceleași bunuri materiale. Un alt studiu condus de cercetătorii Ryan Howell și Graham Hill a arătat faptul că este mai ușor să compari bunuri și achiziții materiale (câte carate are inelul tău? cât de rapid este procesorul calculatorului tău?) decât este să compari experiențe. Și din moment ce este mai ușor să comparăm astfel de lucruri, oamenii tind să facă asta foarte des.
„Tendința de a ne compara constant cu cei din jurul nostru în ceea ce privește bunurile pare a fi mult mai pronunțată decât cea a comparării experiențelor”, declară Gilovich. „Poate ne va deranja atunci când suntem în vacanță că alți turiști stau la un hotel mai bun sau zboară la clasa întâi. Dar acest lucru nu produce nici pe departe atât de multă invidie ca atunci când ne considerăm întrecuți în bunurile achiziționate.”
Cercetările lui Gilovich nu au doar un impact semnificativ la nivel social, ci și la nivel economic. Dacă societatea va lua în serios rezultatele acestor studii, nu numai că se va observa o creștere a gradului de fericire și satisfacție al populației, dar și cheltuielile vor fi redistribuite și redirecționate către lucruri cu adevărat importante.
Sursă: www.fastcoexist.com