Cum să adaugi timp celor 24 de ore ale fiecărei zile

Indiferent de zonă, cultură, gen sau rasă, pentru locuitorii celei de-a treia Planete de la Soare, o zi are exact 24 de ore, care stă la dispoziția bunei noastre administrări. Ce anume face însă diferența între o zi pierdută și una consumată în mod înțelept? Care este deosebirea între modul în care un om de success își petrece vremea și metodele de “omorâre a timpului” folosite de un pierde-vară?

Leonardo Da Vinci spune foarte frumos: “Timpul este suficient pentru cei care chiar îl folosesc.” Am făcut un research pe internet și am descoperit câteva metode recomandate de oameni realizați, care, folosite în mod disciplinat, ne vor ajuta să ne realizăm responsabilitățile zilnice fără a rămâne mereu în criză de timp, fiind stresați de dimineața până seara.

1. Primul lucru recomandat să îl faci dimineața este să îți notezi lucrurile pe care le ai de făcut în ziua respectivă. Lucrul acesta te ajută să ai o perspectivă de ansamblu asupra întregii zile, și te scutește de a sta mereu stresat fiindcă „este foarte posibil să fi omis ceva.” Evită să îți pui ținte foarte ușoare, pe care să le realizezi imediat. Trasează-ți responsabilități realiste, tangibile, dar care să te și provoace simultan.

Notă: În primii ani în care obișnuiam să folosesc “TO DO LIST”, îmi puneam o mulțime de lucruri pe hârtie pe care nu reușeam să le îndeplinesc, și eram puțin frustrată din cauza aceasta, până când am descoperit că nu sunt singura. Este ceva perfect normal ca, auto-provocându-te constant, să nu reușești să duci totul la capăt.

2. Începe ziua lucrând la cel mai greu lucru pe care îl ai de făcut. Evită să verifici mai întai mailurile noi sau să răsfoiești, chiar și virtual, ziarul. Dimineața, respectiv până în ora 13:00, ai cel mai înalt nivel de energie și concentrare, așa că de ce nu ai profita de el? După ce vei termina sarcina cea mai dificilă, te vei simți mai relaxat și te vei putea răsplăti cu o binemeritată pauză de verificat corespondența și știrile.

3. Stabilește-ți prioritățile! Și fă-o la începutul zilei. Dacă te-aș ruga să scrii pe o bucată de hârtie, acum, o listă cu primele trei priorități ale vieții tale, probabil ai nota unii dintre următorii termeni: familie, sănătate, prieteni, studii, relația cu Dumnezeu, carieră, distracție. Ai grijă ca, atunci când faci un anumit lucru, să nu încalci ordinea priorităților, pentru că te poate afecta pe termen lung. Evită să faci lucruri inutile.

4. Atunci când nu ești tu cea mai reprezentativă sau cea mai pricepută persoană pentru a îndeplini un anumit lucru, sau atunci când îl poate duce la bun sfârșit altcineva, deleagă sarcini! Acest lucru este valabil atât pentru părinți (orice copil de la 7 ani în sus poate spăla vasele sau șterge praful), pentru tinerii care au frățiori mai mici, cât și pentru cei care lucrează într-o firmă.

5. Zicala “Pauzele lungi și dese, cheia marilor succese”, chiar dacă are o umbră de lene în ea, ascunde, de asemenea, și un mare adevăr. Nu ne putem aștepta ca, asudând toată ziua, să putem da randament maxim de la răsărit până la apus. În funcție de personalitatea ta și de munca pe care o faci, ia-ți zilnic câteva momente de pauză. Fie că mergi să iei o gură de aer pe balcon, ieși câteva minute să te plimbi pe afară, citești câteva capitole dintr-o carte doar pentru delectarea ta personală sau alegi să savurezi o prăjitură cu un prieten, ia-ți momente de respiro în care să te recompensezi după ce te-ai concentrat responsabil pe ceea ce ai avut de făcut.

6. Este dreptul tău să spui “NU”! Probabil ești o persoană căreia îi este greu să refuze un serviciu atunci când este rugată. Însă, ține minte: dacă o activitate nu te dezvoltă, nu îți oferă satisfacție și nu intră în obligațiile tale de student, părinte sau angajat, nu te simți obligat să o accepți. Pentru că, vezi tu, îl scutești pe altul de o sarcină incomodă, în timp ce tu te supra-aglomerezi, pierzând din timpul dedicat familiei, recreării sau fiind nevoit să lucrezi sub presiune și stres.

7. Stabilește-ți limite! Simți că Facebook-ul sau YouTube-ul nu îți dau pace și parcă ți-ai dori să le accesezi puțin…numai cinci minute? Cunosc și eu sentimentul. Indiferent de vârstă, ne prinde pe toți. Fixează-ți limite singur. De exemplu, la începutul zilei propune-ți să petreci doar 40 de minute adunate verificându-ți notificările și ultimele videoclipuri și încearcă să te ții de acest lucru.

Sau, dacă știi că ai o slăbiciune în a sta de vorbă cu colegele de la serviciu, neglijând ceea ce aveți de făcut, propune-ți ca atunci când apare o nouă bârfă de comentat, să nu îi mai dai apă la moară. Gândește-te că dacă eșuezi, te vei dezamăgi pe tine însuți.

8. Folosește inteligent momentele în care ai de așteptat. Fie că stai la coadă pentru a-ți face abonament la metrou, fie că parcurgi zilnic destul de mult timp pe drum, spre școală sau serviciu, ia-ți mereu ceva de citit la tine. Sau, dacă tu ești șoferul, internetul este plin de cărți audio gratuite sau la un preț foarte mic. Astfel, chiar dacă alții pierd timpul pe drum, pentru tine va fi un timp câștigat, în care ai avut ceva cu adevărat folositor de învățat.

* * * * *

Cum îți trăiești timpul este mai important decât cum îți cheltuiești banii. Banii vin și pleacă, însă o secundă, odată ce a trecut, nu va mai putea fi recuperată niciodată. Nu te aglomera. Concentrează-te pe fiecare moment, urmărește-ți prioritățile, ia-ți pauze în care să dai refresh zilei și adaugă valoare fiecărei clipe!

Pentru mai multe informații îți recomand:

1. Florin Roșoga, Tehnici de Managementul Timpului: www.florinrosoga.ro
2. Vaida Bogdan, Cum să câștigi o oră pe zi: www.castigatimp.ro
3. Brian Tracy, Începe cu ce nu-ți place, Editura Curtea Veche.

notează articolul

Astăzi tu ești profesorul!

adaugă o părere