Ei bine, uneori, întrebările legate de ceea ce greșesc ocupă loc în mintea mea pentru că rezultatele pe care le văd în fața mea nu sunt cele imaginate și propuse. În urma acestor gânduri, am căutat să-i observ pe cei din jurul meu care au rezultate excelente, sau să citesc cărți semnate de oameni care au trecut prin situații asemănătoare iar acum au rezultate extraordinare.
Oarecum neașteptat, în urma observațiilor și discuțiilor cu tipul de oameni de care aminteam anterior, am realizat că talentul nu reprezintă cheia succesului. Asta nu înseamnă că ignor talentul. Talentul reprezintă acel „ceva” care oferă culoare, profunzime și contur tabloului. Se pare că ceea ce îi conduce pe oameni să realizeze lucruri frumoase și să fie printre cei mai buni în ceea ce privește perfomanța academică este perseverența, disciplina, conștiinciozitatea și, nu în ultimul rând, voința.
Voința reprezintă puterea de a spune „Pot” atunci când simți că nu mai poți. Voința reprezintă puterea de a spune „Nu” atunci când simți că ai vrea să spui „Da.” Ea este viziunea care îți spune că rezultatul pe care îl vei avea nu se compară cu nimic altceva. Voința este o autodisciplinare continuă, puterea de a-ți recunoaște limitele și defectele, și dorința și acțiunea de îmbunătățire.
Voința semnifică recunoașterea faptului că ești responsabil în fața lui Dumnezeu și în fața oamenilor pentru potențialul și calitățile primite în dar, nu pentru a-ți aduna lauri, ci pentru a fi o binecuvântare pentru alții.
Un studiu realizat de Angela Lee Duckworth și colaboratorii săi despre puterea voinței în performanțele școlare ale elevilor a demonstrat faptul că nu IQ-ul sau talentul garantează succesul. Din contră, s-a observat că cei mai talentați copii nu aveau rezultate pe măsura talentului lor. Atunci, psihologul Angela Lee Duckworth a urmărit prin comparație grupuri de copii și a demonstrat că cei care aveau rezultate școlare excelente erau copiii care au făcut din voință aliatul lor numărul 1. Voința, în viziunea ei, semnifică rezistență. Ea afirmă că „voința este invers proporțională cu talentul.”
Un alt studiu, realizat de data aceasta de Carol Dweck, fondatoarea teoriei „Optica evoluției succesive”, afirmă că „abilitatea de a învăța nu este ceva cu care te naști, ci crește făcând eforturi.” Se pare că acele scuze de genul „eu nu sunt suficient de inteligent sau de talentat” nu își au rostul.
A venit momentul să ne punem serios întrebări, să ne autoevaluăm și să ne întrebăm cum stăm la capitolul voință și perseverență. Oare nu putem face lucrurile mai bine? Oare nu putem avea rezultate mai bune decât am avut până acum? Nu pun aceste întrebări din dorința de a alerga după rezultate, ci te întreb: Funcționezi tu la capacitate maximă în tot ceea ce faci? Cauți să dezvolți ceea ce ți s-a dat în dar?
Ia-ți timp astăzi să privești în interiorul tău și să răspunzi la frământările tale. Nu talentul și/sau vreun IQ einsteinian îți va aduce rezultate mai bune, ci lucrul cu tine însuți și o continuă dezvoltare a puterii voinței și perseverenței. Toate acestea nu pentru slujirea ta, ci pentru scopuri nobile. Pentru ca să poți fii omul potrivit la momentul potrivit!
Un binecunoscut filosof roman spunea: „Succesul, în mare parte, stă în voința de a învinge; să ne străduim deci, și să stăruim.” (Seneca)
Un articol scris de: Naomi Macaru