“Motivaţia este un m.i.t"

Zilnic discuți cu oameni și ai contact social într-o măsură foarte mare. Negociezi salariul de bază sau “te vinzi” clientului din faţa ta. Construiești dreamchart-uri, expui postit-uri cu scopuri peste tot prin cameră. Rezervi un perete întreg pentru acest lucru. Cât de plin ești de încredere când visezi cu ochii deschişi? Ce simți când totul este pregătit pentru “success”? Este un lucru atât de plăcut, să primeşti putere prin acest mecanism…prin motivație.

La început de săptămână totul este concret structurat pe hârtie, în minte şi în suflet afectele conlucrează şi te simţi pregătit pentru ce va urma. Îți promiți că ziua aceasta este un început nou, cu sens, şi îți dorești să începi o altfel de săptămână. Problema este următoarea: două negocieri au căzut, primești mesaj cu cele două facturi restante despre care ai uitat, programul îți este sufocant, iar motivaţia a dispărut. Ești copleşit şi aştepți să ajungi acasă. Vrei să închei ziua cât mai repede şi te gândești la weekend ca şi când toate necazurile le-ar rezolva acest îndepărtat sfârşit de săptămână. Unde este motivaţia în acest moment?

Motivaţia un mit?

Un mit prin definiţie este o “…povestire fabuloasă cu caracter sacru care cuprinde credinţele unui popor…”. Motivaţia ta de luni a devenit un m.i.t, a dispărut şi ai rămas descoperit.  Uneori motivaţia este doar o povestire fabuloasă, mereu în trecere. Dacă adăugăm, faptul că motivația este folosită în exces, am descoperit aspectul problemă. Ai nevoie de motivaţie, însă ea trebuie să coexiste cu temperanța şi rațiunea, nu este indicat să te bazezi doar pe acest factor extern. Orice “criză” are nevoie de explicaţii şi de soluţii.

Am format un acronim pe care vreau să îl ţii minte: M.I.T: ” Mereu În Trecere”.

 

  1. Motivaţia nu este un concept autosustenabil sau măsurabil.
  2. Motivaţia poate să fie o depedenţă şi este un concept fantomă.

 

1. Acest concept de motivaţie “la pachet”, este vândut cu bani grei, de către cei din elita vorbitului în public. Citatele, cărțile, muzica, evenimentele motivaționale sunt foarte cerute de către oameni la ora actuală. Aceste lucruri în esenţa lor nu au substanţă, nu sunt autosustenabile, deoarece depind mereu de oamenii care au nevoie să le consume. Niciun business şi nicio instituţie, niciun om care nu este autosustenabil, care nu reuşeşte să se autofinanţeze, nu poate fi numit eficient şi productiv. Tocmai de aceea, planul tău profesional, drumul tău spre excelenţă, unde totul trebuie să fie bine pus la punct, să fie dependent de un factor mult prea schimbător, este o ironie, nu? Cum ar fi să mergi la muncă doar când “simţi” ?

 

2. Nu fii un consumator de stări. Aşa cum dependenţa de alcool şi droguri este reală, tot aşa şi dependenţa de stări este toxică.  Dacă mereu tânjim după atenţia altora, daca mereu aşteptăm confirmarea prietenilor, suntem expuşi spre o posibilă dependență. Oamenii care se hrănesc cu starea de bine a celuilalt, sunt oameni care respiră doar  prin factori externi. Relaţiile la nivel romantic sunt distruse din cauză că cei implicaţi nu sunt stabili din punct de vedere emoţional. Fiecare vrea energia celuilalt. Atunci când nu oferim, dar aşteptăm, persoana de lângă noi este secată de puteri. La un moment dat legătura cedează. Așteptăm recompense şi vrem să primim doar încurajări? Motivația este un concept “fantomă”, deoarece nu știm cu exactitate cum putem convoca stările motivante. Motivaţia este doar o povestire fabuloasă mereu în trecere pentru că este doar un afect, mult prea variabil. Este doar o stare consumabilă, niciodată fixă sau măsurabilă.

Motivaţia eficientă şi productivă – soluţia

Am stabilit contextul în care motivaţia poate fi dăunătoare, așa că vreau sa ofer și o soluție. În drumul tău spre excelență şi success, ai nevoie de această unealtă. Idealul este în echilibrul dintre raţiune şi stare afectivă. Poți iubi cu raţiune și poți fii un manager echilibrat. Soluția este să consumi motivația într-o formă echilibrată și să privești motivația ca o unealtă, necesară uneori.

La nivel psihologic, dispunem de motivaţia intrisecă şi motivaţia extrinsecă. Cea de natură extrinsecă reprezintă toţi factorii externi. Suntem motivaţi de răsplata monetară, sau suntem motivaţi de beneficiile de care avem parte într-o companie. Motivaţia extrinsecă revine din cărţi, din seminarii, dintr-o bătaie încurajatoare pe umăr. Dacă ne blocăm aici suntem într-un impas.

Motivaţia intrisecă vine din raţionalizare. Ca un dialog intern, o putem exprima astfel: “Sunt conştient de propria persoană şi de nevoile pe care le am. Știu încotro vreau să mă îndrept. Înţeleg că situaţia actuală nu este una spre avantajul meu, dar îmi doresc să ajung în punctul în care mă simt bine. Raţional, sunt pregătit să accept drumul spre excelenţă şi accept provocările pe care le întâlnesc. Am abilităţile necesare să devin ceea ce merit, am nevoie de timp. Nu voi avea mereu factori externi care să mă motiveze, dar înţeleg principiile disciplinei, şi voi continua orice ar fi”. Motivaţia intrisecă este plăcerea de a fi, plăcerea de a face, dorinţa reală de a munci toată ziua, iar seara încă să ai satisfacţie şi zambet.

În concluzie

Cei puternici, sunt capabili să se reprogrameze mental, să se autoeduce şi să obţină ceea ce vor. Nu fi vânat de stări melo-dramatice. Învaţă să greşeşti. Sunt momente când trebuie “ să faci acel lucru şi punct”. Pasul care face diferența dintre cei slabi şi cei puternici la acest capitol este următorul: cei puternici fac ceea ce trebuie și atunci când nu simt motivaţie exterioară. Se spune că cel mai bun este singur în vârf. Poate crezi într-o divinitate sau nu, dar printre oameni, acolo în apogeul tău, vei fi singur. Dacă vrei să fii cel mai bun, concurează doar cu persoana ta din ziua precedentă. Nu aştepta afecte fabuloase trecătoare, nu crede în mituri, nu sta la mâna stărilor. Dobândeşte raţiunea de a face pur şi simplu, foloseşte motivaţia exterioară ca pe o unealtă de care ești dispus să te lipsești.

Îţi doresc excelenţă şi împlinire cu ajutorul unei motivaţii raţionale!

 

Surse: 

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. Guilford Publications.

 

 

notează articolul

Astăzi tu ești profesorul!

9.6

Nota de mai sus este media tuturor notelor acordate de cititori. Îți mulțumim!

adaugă o părere