Psihologie · luni, 23 mar.

Respiro

Cum îţi dai seama dacă cineva te manipulează – şi ce poţi face

 

Dacă ai simțit vreodată că ceva se întâmplă într-o relație strânsă sau într-o întâlnire întâmplătoare - eşti presat sau te simţi controlat – ai putea fi manipulat.

„Manipularea este o strategie psihologică nesănătoasă din punct de vedere emoțional folosită de oameni care sunt incapabili să ceară în mod direct ceea ce își doresc”, spune Sharie Stines, terapeut specializat în abuzuri și relații toxice. „Oamenii care încearcă să-i manipuleze pe ceilalți încearcă, de fapt, să îi controleze.” Există multe forme diferite de manipulare, de la un vânzător insistent la un partener abuziv emoțional - iar unele comportamente sunt mai ușor de observat decât altele.

Semne care te-ar putea face să crezi că ești manipulat

Simţi frică, obligaţie sau vinovăţie

Comportamentul manipulativ implică trei factori, potrivit lui Stines: frica, obligația și vinovăția. „Când eşti manipulat de cineva, eşti constrâns psihologic să faci ceva ce probabil nu doreşti să faci”, spune ea. S-ar putea să te simţi speriat, obligat să faci ceva sau vinovat că nu o faci.

Ea indică două tipuri comune de manipulatori: „bătăușul” și „victima”. Bătăușul te face să te simți temător și ar putea folosi agresivitatea, amenințările și intimidarea. Victima produce un sentiment de vinovăție în ținta lor. „Victima acționează de obicei ca fiind rănită”, spune Stine. Dar, în timp ce manipulatorii se pun în rolul de victimă, realitatea este că ei sunt cei care au cauzat problema.

O persoană care este vizată de manipulatorii care joacă rolul de victimă încearcă adesea să-l ajute pe manipulator să nu se mai simtă vinovat. Ţintele acestui tip de manipulare se simt adesea responsabile să ajute victima făcând tot ce pot pentru a-i opri suferința.

Îţi pui întrebări

Termenul „gaslighting” este adesea folosit pentru a defini manipularea care îi determină pe oameni să își pună întrebări în legătură cu ei înșiși, cu realitatea, memoria sau gândurile lor. O persoană manipulatoare ar putea să întoarcă pe dos ceea ce spui și să facă să fie vorba despre ea, să deturneze conversația sau să te facă să simți că ai făcut ceva greșit atunci când nu ești sigur că ai făcut asta. Dacă ești manipulat, s-ar putea să simți un fals sentiment de vinovăție sau defensivitate – ca și cum ai eșuat complet sau ai făcut ceva greșit, chiar dacă, în realitate, nu este cazul.

„Manipulatorii dau vina pe alții”, spune ea. „ Aceștia nu își asumă responsabilitatea.”  Stines se referă la un tip de manipulator ca „domnul amabil”. Această persoană ar putea fi utilă și ar putea face multe favoruri pentru alți oameni. „Este foarte derutantă situația pentru că nu îți dai seama că s-ar putea întâmpla ceva negativ. Dar, pe de altă parte, cu fiecare faptă bună, există o așteptare. Dacă nu îndeplinești așteptările manipulatorului, vei fi făcut nerecunoscător”, explică Stines.

De fapt, exploatarea normelor și așteptărilor de reciprocitate este una dintre cele mai comune forme de manipulare, spune Jay Olson, un cercetător care studiază manipularea la Universitatea McGill. Un vânzător, de exemplu, s-ar putea să facă să pară că, dacă el sau ea ți-a făcut o ofertă, ar trebui să cumperi produsul. Într-o relație, un partener s-ar putea să îți cumpere flori și apoi să solicite ceva în schimb. „Aceste tactici funcționează pentru că abuzează de normele sociale”, spune Olson.

Observi tehnicile „piciorul în ușă” și „ușa în față”

Adesea, manipulatorii încearcă una dintre cele două tactici, spune Olson. Prima este tehnica piciorului în ușă, în care cineva începe cu o solicitare mică și rezonabilă - „Aveți puțin timp pentru o întrebare?” - care apoi duce la o cerere mai mare – „Am nevoie de 10 lei pentru un taxi. Tehnica ușii în față este opusă – implică pe cineva care face o cerere mare, este respins, apoi face una mai mică. Cineva îţi poate solicita o sumă mare de bani inițial, iar după ce refuzi, va cere o sumă mai mică. Aceasta funcționează deoarece, în urma solicitării mai mari, cererea mai mică pare mai rezonabilă, în comparație cu cea inițială.

Ce să faci dacă ţi se pare că ești manipulat

Modul în care reacționezi la manipulare depinde în mare măsură de felul de manipulare cu care te confrunți.  Dacă crezi că tu sau cineva cunoscut se află într-o relație manipulatoare sau chiar abuzivă, experții sugerează căutarea unei soluții la un terapeut sau ajutorul unor organizații. Un grup bun de sprijin te poate ajuta, de asemenea, spune Stines. „Oamenii care sunt în relații toxice trebuie să audă, de undeva, contrapuncte. Sunt condiționați să creadă că interacțiunile din aceste relații sunt normale. Cineva trebuie să-i ajute să iasă din această presupunere.”

Pentru alte forme de manipulare, Stines sugerează să încerci să nu laşi comportamentul manipulator să te afecteze personal. „Folosiți deviza Observă, nu absorbi”, notează ea. La urma urmei, „nu suntem responsabili pentru sentimentele nimănui.”

Adesea, stabilirea granițelor poate juca un rol important în evitarea manipulării. „Oamenii care manipulează au granițe difuze”, spune Stines. „Ai propria ta experiență ca ființă umană și trebuie să știi unde sfârșești tu și unde începe cealaltă persoană. Manipulatorii au adesea ori granițe prea rigide, ori granițe încâlcite. "

Într-o situație manipulatoare, te poate ajuta să întârzii să dai un răspuns. De exemplu, abţine-te din a semna un contract la prima vedere, nu face o achiziție importantă fără să te gândeşti și evită să iei decizii majore în privinţa unor relaţii de îndată ce le-ai creat. „Aşteptatul până mâine” este adesea cea mai bună soluție pentru a evita manipularea.

 

Sursa: https://time.com/5411624/how-to-tell-if-being-manipulated/

Articole Similare

Care este legătura dintre dispozitivele tehnologice și singurătate?
Este dificil și greșit să considerăm că există o cauză unică a singurătății. Bazându-ne pe diverse studii este posibil ca stilul nostru de viață intens digitalizat să cauzeze, nu numai singurătatea, ci și divizarea noastră socială.
5 moduri prin care putem cultiva reziliența în propriile noastre vieți
În cursul ultimelor luni lumea s-a confruntat cu un dezechilibru fără precedent
Șase strategii pentru a face față anxietății provocate de coronavirus
Pe măsură ce numărul de cazuri diagnosticate cu COVID-19 continuă să crească, anxietatea provocată de această situație la nivel global tinde să crească și ea.
5 sfaturi pentru a rămâne productiv și sănătos psihic în timp ce lucrezi de acasă
Odată cu răspândirea noului coronavirus care afectează totul, de la călătoriile internaționale până la disponibilitatea dezinfectantului de mâini, atenuarea COVID-19 în România a devenit o preocupare tot mai mare.
Păstrează distanța pentru a rămâne în siguranță! Recomandări ale Asociației Psihologilor Americani (APA) pentru gestionarea perioadei de izolare și carantină
Pe măsură ce numărul de cazuri cu COVID-19 este în continuă creștere, psihologii oferă câteva strategii despre cum să vă separați de ceilalți, păstrând totuși sprijinul social de care aveți nevoie.
Social Media

Fii la curent cu noutățile, urmărește-ne:

Susține proiectele Asociației Respiro

Fii voluntar
Te așteptăm alături de noi dacă dorești să te implici împreună cu echipa Respiro într-unul din următoarele domenii: consiliere psihologică, redactare articole sau alte materiale educative, speaker evenimente, găzduire evenimente.
Trimite-ne CV-ul tău și o scrisoare de intenție pe adresa de e-mail: contact@respiro.ro!

Donează
Influențând viața unui om poți influența o lume!
Poți face diferența în viața unui tânăr! Prin contribuția ta vei face posibil accesul la servicii profesionale de consiliere psihologică și resurse pentru dezvoltarea socio-emoțională a tinerilor lipsiți de resurse financiare.
Susține activitatea Asociației Respiro făcând o donație în contul:
CIF: 33421979
IBAN: RO95BREL0002001722140100 Libra Bank

Apasă butonul donează și vei fi direcționat către operatorul de plată cu cardul. Îți mulțumim!