Experimentează · miercuri, 2 dec.

Respiro Help

Cum știi că ai o relație sănătoasă?

 

Relațiile sunt o parte importantă a unei vieți sănătoase. Studiile au arătat în nenumărate rânduri că legăturile sociale sunt indispensabile sănătății fizice și mintale. Oamenii care se angajează în relații sănătoase, vor avea de asemenea comportamente mai sănătoase și o rată a mortalității mai scăzută. Studiile au arătat, de exemplu, că oamenii cu relații de cuplu securizante prezintă un risc de boli cardiovasculare mai scăzut.

Este important să ne reamintim că nu există o relație perfectă. Fiecare relație are atât caracteristici sănătoase cât și nesănătoase. Ce face ca o legătură să fie pozitivă este recunoașterea faptului că este nevoie de efort din partea ambilor parteneri. Ne preocupăm adesea de modalitățile de a recunoaște o relație toxică, dar petrecem mult mai puțin timp încercând să descoperim în ce constă o relație sănătoasă. Cum putem așadar să definim o relație sănătoasă și cum putem transforma o relație bună într-una și mai bună?

Întrebări pe care să ți le adresezi:

  • Aveți încredere unul în celălalt?
  • Există respect în cuplu?
  • Vă susțineți reciproc?
  • Sunteți sinceri și deschiși unul cu celălalt?
  • Reușiți să vă păstrați identitatea personală?
  • Discutați despre sentimente, speranțe, temeri și dorințe?
  • Vă exprimați afecțiunea?
  • Există egalitate și dreptate în relație?

Nevoile fiecărei persoane sunt diferite. De exemplu, unele persoane resimt o mai mare nevoie de sinceritate și afecțiune decât altele. O relație sănătoasă înseamnă să poți primi ceea ce ai nevoie.

Care sunt caracteristicile unei relații sănătoase?

Deși relațiile sunt diferite, există câteva caracteristici cheie care ajută la identificarea unei relații sănătoase și o diferențiază de o relație dificilă.

Încrederea

Încrederea în partener este o componentă cheie. Studiile arată că abilitatea de a avea încredere este influențată de stilul personal de atașament. Relațiile experimentate de timpuriu modelează așteptările de la relațiile din viitor. O relație securizantă, stabilă și de încredere în copilărie, îți va fi oferit carateristicile unei relații sănătoase de cuplu. Dacă, dimpotrivă, relațiile tale au fost instabile și dependente, vei experimenta în viitor lipsă de încredere în partener.

Încrederea este totodată stabilită și de felul în care partenerii se comportă unul cu celălalt. Vei putea deprinde această abilitate alături de un partener care este demn de încredere și care te respectă. Clădirea sentimentului de încredere implică împărtășirea unor elemente intime din partea ambilor parteneri. Pe măsură ce încrederea crește, relația devine o sursă importantă de securitate și confort. Dacă simți nevoia să îi ascunzi lucruri partenerului tău, s-ar putea datora lipsei acestei importante caracteristici.

Sinceritatea și corectitudinea

Într-o relație sănătoasă ar trebui să experimentezi senzația de autenticitate. Deși toate cuplurile au niveluri diferite de sinceritate și intimitate, nu este dezirabili să simți nevoia să te ascunzi sau să schimbi cine ești cu adevărat. A fi deschis și onest cu celălalt te va ajuta, nu numai să te simți mai conectat de partener, ci și la dezvoltarea sentimentului de încredere.

Auto-dezvăluirea înseamnă a fi dispus să împărtășești lucruri despre tine partenerului tău. La început relația este învăluită în precauție. În timp, pe măsură ce intimitatea sporește, partenerii vor începe să dezvăluie din ce în ce mai mult din gândurile, opiniile, credințele, interesele și amintirile lor.

Acest lucru nu înseamnă că partenerii sunt nevoiți să împărtășească totul. Fiecare individ își stabilește propriile limite. Ce contează cu adevărat este dacă acest nivel de intimitate a fost realizat. Cuplurile sănătoase nu simt nevoia să fie împreună continuu sau să își împărtășească orice.

Diferențele de opinie, referitor la cât de multă sinceritate ar trebui să existe într-o relație, pot cauza uneori probleme. Din fericire un studiu a descoperit că de obicei, când un partener este nefericit din cauza nivelului de deschidere al celuilalt, acest lucru este discutat. Iată un exemplu bun care ne arată că abordarea unei probleme poate ajuta la fortificarea cuplului

Deși partenerul tău ar putea avea nevoi diferite de ale tale, este important să găsiți o modalitate de compromis, în timp ce îți vei menține totuși propriile limite. Limitele nu reprezintă secrete; ele stabilesc nevoile și așteptările personale. Limitele sănătoase într-o relație îți vor permite să rămâi fidel propriei persoane.          

Respectul reciproc

În cadrul relațiilor sănătoase, partenerii își arată respect. Nu înjosesc și nu depreciază pe celălalt, în schimb oferă suport și securitate.

Există nenumărate moduri în care partenerii își pot arăta respect:

  • Ascultare activă
  • Implicare
  • Înțelegere și atitudine iertătoare
  • Suport necondiționat
  • Disponibilitate
  • Acordarea spațiului personal
  • Încurajarea pasiunilor și idealurilor
  • Apreciere și recunoștință
  • Empatie

Afecțiunea

Relațiile sănătoase sunt caracterizate de afecțiune. Studiile au arătat că pasiunea care marchează începutul unei relații de cuplu tinde să se diminueze în timp, dar asta nu înseamnă că dispar afecțiunea, confortul și tandrețea.

Iubirea pasională are loc de obicei în debutul unei relații și este caracterizată de dorință intensă, emoții puternice și nevoia apropierii fizice. Această iubire pasională se transformă ulterior în tandrețe, încredere, intimitate și angajament. În relațiile de cuplu sănătoase senzația de intimitate profundă ia locul pasiunii.

Totuși este important să ne reamintim că nevoile fizice sunt diferite pentru fiecare individ în parte. Nu există un nivel corect de afecțiune sau apropiere. Cheia unei relații sănătoase stă în satisfacția pe care fiecare dintre parteneri o are cu privire la nivelul de afecțiune din relație și cu felurile diferite în care aceasta afecțiune se manifestă.

Comunicarea productivă

O relație sănătoasă, fie că ne referim la o relație romantică sau una de prietenie, necesită un nivel de comunicare productiv. Un studiu a arătat că stilul de comunicare al unui cuplu este mult mai important decât stresul, nivelul de angajament sau personalitatea partenerilor, în determinarea succesului relației în viitor.

Deși ar părea că relațiile sănătoase sunt cele în care nu există conflict, a știi cum să te cerți  și să rezolvi diferendele este mult mai important decât să le eviți. Uneori conflictul este o oportunitate de a intensifica o conexiune cu partenerul. Studiile au arătat că abordarea problemelor poate fi benefică, întrucât creează cadrul schimbării.

Când conflictele se ivesc, partenerii din relații sănătoase sunt capabili să evite atacurile personale. În schimb, rămân respectuoși și empatici în raport cu partenerii lor în timp ce discută despre gânduri și sentimente și lucrează la rezolvarea problemei.

Reciprocitatea

În relațiile sănătoase există reciprocitate. Acest lucru nu se referă la îndatorare sau la reproșuri. Partenerii fac lucruri unul pentru celălalt pentru că își doresc cu adevărat. Reciprocitatea nu înseamnă întotdeauna egalitate. În anumite circumstanțe unul dintre parteneri va avea nevoie de mai mult ajutor și suport. În alte cazuri, unul dintre parteneri își va asuma rolul de „îngrijitor”. Aceste tipuri de dezechilibru sunt acceptabile atâta vreme cât ambii parteneri sunt de acord cu această dinamică și primesc suportul de care au nevoie.

Când apar problemele?

Relațiile se pot schimba în timp și nu toate relațiile sunt 100% sănătoase tot timpul. Perioadele de stres, în mod particular, pot conduce la comportamente nesănătoase și la mecanisme de apărare problematice. O relație este nesănătoasă atunci când elementele negative cântăresc mai mult decât cele pozitive și unele comportamente sunt dăunătoare ambilor parteneri:

  • Presiune a unuia dintre parteneri pentru ca celălalt să se schimbe sau să renunțe la lucrurile care îi fac plăcere
  • Neglijarea propriilor nevoi în favoarea nevoilor partenerului
  • Lipsa intimității
  • Inegalitate privind unele aspecte ale vieții, de exemplu finanțele
  • Control excesiv
  • Critică neconstructivă, referitoare la acțiuni, grup social, aspect fizic, etc.
  • Frică
  • Lipsa comunicării sau comunicarea ineficientă
  • Lipsa obiectivității/sincerității
  • Senzația că a petrece timp în compania partenerului este o obligație
  • Evitarea
  • Violența sub toate formele ei

Unele probleme pot fi temporare și ceva ce poate fi abordat în cuplu, fie prin metode de ajutor mutual, fie apelând la un specialist din domeniul sănătății mintale. Când este vorba de probleme mai serioase, precum comportamente de abuz, principala preocupare ar trebui să fie propria securitate.

Cum să construiești o relație mai sănătoasă?

Comportamentele toxice sunt adesea un semn că o relație ar trebui să se încheie. Pentru o categorie aparte de probleme, există multe modalități de a repara și construi o relație mai sănătoasă.

Iată câțiva pași în această direcție:

Arată apreciere

Partenerii care își manifestă frecvent aprecierea unul față de celălalt se simt mai apropiați și tind să se simtă mai satisfăcuți de relația de cuplu. Un studiu publicat în jurnalul „Personal Relationships” a arătat că recunoștința este o modalitate foarte bună de a spori satfisfacția în relațiile romantice. Un alt studiu a descoperit că aprecierea partenerului este un predictor al succesului relației.

Păstrați lucrurile interesante

Rutina, timpul petrecut la locul de muncă sau copiii pot provoca neplăceri în cuplu. Plictiseala conduce la o nemulțumire în timp. Studiile au descoperit că, de exemplu, cuplurile care au raportat plictiseală în al 7-lea an al relației, vor fi mult mai predispuse la a experimenta insatisfacție maritală 9 ani mai târziu.

Ce pot face așadar partenerii pentru a păstra romantismul în relațiile de lungă durată? Este important să își găsească timp unul pentru celălalt și să stabilească momente specifice pentru a se focusa pe relație, să încerce lucruri noi împreună, pentru a ieși astfel din rutină și să își exploreze mai mult partea de intimitate.

Când să cauți ajutor?

Orice relație se va lovi la un moment dat de momente dificile. Conflicte legate de finanțe, provocările parentale și alte diferende vor putea crea disensiuni într-o relație pe termen lung. Chiar dacă tu și partenerul tău aveți o relație sănătoasă în majoritatea timpului, unele probleme vor avea nevoie de ajutor profesional.

Dacă simți că relația ta ar putea beneficia de ajutor din exterior, ia în considerare ajutorul unui specialist din domeniul sănătății mintale. Un consilier sau terapeut va avea suficiente arme de a aborda problema și de a învăța partenerii noi modalități de a comunica, asculta și trata cu aspectele provocatoare.

Este important să vă reamintiți că oamenii nu își vor schimba comportamentele fără să își dorească cu adevărat. Dacă partenerul tău nu este interesat sau dispus să se angajeze într-un proces terapeutic, poți să apelezi la un consilier pe cont propriu, pentru a îți descoperi propriile nevoi. Lucrează la grupul de suport social din afara relației și ia în considerare ruperea relației acolo unde este cazul.

Chiar dacă relația pare sănătoasă, poate fi de ajutor uneori să o privești din exterior și să descoperi îmbunătățirile pe care le-ai putea aduce relației. Relațiile sănătoase sunt marcate de abilitatea de a identifica problemele care ar putea face diferența pe termen lung. Disponibilitatea de a analiza relația ar putea ajuta la construirea unui parteneriat satisfăcător.

 

Sursa: https://www.verywellmind.com/all-about-healthy-relationship-4774802

Articole Similare

Scrisoare post-despărțire sau despre cum să treci peste o despărțire neașteptată
Ne despărțim de oameni și de locuri dragi. Putem spune că viața, printre altele, se alcătuiește dintr-un lung șir de plecări. Pană când... ajungem să plecăm de tot. Au ceva în comun toate aceste despărțiri?
Modalități de a face față pandemiei în izolare
Pandemia de coronavirus și regulile de izolare au adus cu ele un sentiment de încordare, indiferent de unde locuim și cu cine.
Strategii de control ale furiei
Nu poți elimina complet emoțiile de furie, însă poți face schimbări în modul în care evenimentele te afectează și maniera în care răspunzi lor.
Zece idei simple despre cum să asculți cu adevărat
Pentru a comunica eficient nu este de ajuns doar să vorbești, trebuie să înveți și să asculți.
Acceptarea de sine necondiționată
Este posibil ca cei mai mulți dintre noi să nu avem încă informațiile necesare despre ce anume înseamnă acceptarea de sine necondiționată și cum putem să o obținem.
Social Media

Fii la curent cu noutățile, urmărește-ne:

Susține proiectele Asociației Respiro

Fii voluntar
Te așteptăm alături de noi dacă dorești să te implici împreună cu echipa Respiro într-unul din următoarele domenii: consiliere psihologică, redactare articole sau alte materiale educative, speaker evenimente, găzduire evenimente.
Trimite-ne CV-ul tău și o scrisoare de intenție pe adresa de e-mail: contact@respiro.ro!

Donează
Influențând viața unui om poți influența o lume!
Poți face diferența în viața unui tânăr! Prin contribuția ta vei face posibil accesul la servicii profesionale de consiliere psihologică și resurse pentru dezvoltarea socio-emoțională a tinerilor lipsiți de resurse financiare.
Susține activitatea Asociației Respiro făcând o donație în contul:
CIF: 33421979
IBAN: RO95BREL0002001722140100 Libra Bank

Apasă butonul donează și vei fi direcționat către operatorul de plată cu cardul. Îți mulțumim!