Trăiește la maximum · marți, 13 dec.

Respiro Help

Comfort zone

Cu toții avem momente în care experimentăm plăcerea de a ne simții în siguranță, în care avem impresia că deținem frâiele situației în care ne aflăm, în care ne simțim eliberați de griji, de stres, poate chiar de anxietate, momente în care totul pare că merge bine, și ne gândim că ne-am dori ca această stare să nu se schimbe niciodata.

Ei bine, acestea sunt nisipurile mișcătoare ale zonei de confort, o  „zonă” periculoasă care, deși oferă o aparentă siguranța prezentului,  ne pune față în față cu incapacitatea de dezvoltare, incapacitatea de mișcare, fiindu-ne imposibil să accedem creșterea nivelului de performanță, în  această stare numai un nivel constant al performanței fiindu-ne accesibil.

Judith M. Bardwick descrie acest concept drept un mod de coportament în care pesoana acționează dintr-o poziție neutră, controlată de anxietate[1] iar Alina T. Brown spune despre acesta că este momentul în care „incertitudinea, frica și vulnerabilitatea sunt minimalizate- când credem că avem acces la suficientă dragoste, hrană, talent, timp, admirație. Când simțim că deținem controlul.”[2]

Simplu fapt de a te afla în zona de confort  nu este o problemă în sine, ci poate fi considerată, mai degrabă, o vulnerabilitate. În momentul în care realizezi faptul că te afli în această zonă și apare dorința de a schimba acest lucru, dorința de dezvoltare, însă încrederea în sine este mică și nu crezi că ești capabil să schimbi situația, pot apărea stări de neliniște, de tristețe sau anxietate generalizată.

Ce putem face pentru a ieși din zona de confort ?

Primul pas este cel  mai greu. Trebuie să accepți că ceva nu este în regulă și să iei măsuri în această privință.  Să incerci să privești lucrurile care te sperie ca pe niște provocări și în loc să te concentrezi pe teama care ți-o provoacă procesul în sine gândește-te la rezultatele finale, la satisfacția și bucuria de a fi reușit să-ți depășești limitele, să îți înfrunți frica.

Ca trecerea peste barierele zonei de confort să fie mai blândă, conceperea unui plan poate fi de mare ajutor. Acesta trebuie să conțină toate lucrurile pe care îți propui să le faci și care te sperie. Odată trecute în revistă ,acestea sunt mai ușor de acceptat și astfel, știind la ce să te aștepți, te poți pune în diverse situații pentru a le face față cu brio.

Caută sprijin! Uneori când vrei să faci ceva nou sau care te sperie îți este greu să realizezi acel lucru de unul singur.  În aceste momente este bine să ceri ajutorul unui prieten. Acesta te poate sprijini moral, dar, la fel de bine, poate face acel lucru împreună cu tine. Alteori poți găsi suținerea necesară în paginile unor cărți. De fiecare dată există o modalitate care să te ajute să depășești limitele zonei de confort și astfel să reușești să dai tot ce poți mai bun.

Începe cu pași mici. Pentru ca trecerea peste barierele zonei de confort să fie mai ușoară poți începe prin activități simple, puțin complexe. Dacă îți dorești să călătorești în zone exotice, poți începe prin a călători singur într-o țară apropiată, pe perioade scurte de timp.

Dacă zona de confort  presupune petrecerea timpului liber doar alături de prieteni, poți începe prin a merge cu câțiva dintre aceștia la ieșiri cu mai mulți necunoscuți, apoi, ușor- ușor, nu vei mai simți nevoia neapărată a prezenței prietenilor. Deși motivația poate fi puternică, este posibil ca lipsa de încrederii să-ți oprească procesul schimbării. Pentru dezvoltarea încrederii  în sine este important să începi cu pași mici.[3]

Există și lucruri pe care le-ai făcut în trecut, care te speriau și totuși le-ai îndeplinit cu succes.  Știind  acest lucru îți îmbunătățești stima de sine și astfel ai putere să depășești limitele zonei tale de confort.

Odată cu ieșirea din zona de confort  se instalează anxietatea și crește nivelul de stres, acest lucru poate fii benefic, mărind capacitatea de concentrare și atenția.  Alasdair A. K. White vorbește în cartea „From comfort zone to perfomance management” despre existența unei „zone optime a performanței” în care aceasta poate fii îmbunătățită de existența unui nivel potrivit de stres.

Odată acest  nivel depășit performanța se deteriorează și se trece într-o „zonă periculoasă” în care performanța scade rapid sub influența unui nivel de stres și anxietate ridicat.[4]

Zona de confort este un spațiu imaginar care ne limitează capacitatea de a excela în domeniile de activitate, din acest motiv trebuie să ne concentrăm forțele spre a reuși să trecem pragul temerilor și să avem rezultatele dorite în toate domeniile.

Surse: [1]  Danger in the Comfort Zone: From Boardroom to Mailroom--how to Break the Entitlement Habit That's Killing American Business [2]  "Tiptoeing Out of One's Comfort Zone (and of Course, Back In) [3] Albert Bandura- despre autoeficacitatea [4] https://en.wikipedia.org/wiki/Comfort_zone                    [1]  Danger in the Comfort Zone: From Boardroom to Mailroom--how to Break the Entitlement Habit That's Killing American Business [2]  "Tiptoeing Out of One's Comfort Zone (and of Course, Back In) [3] Albert Bandura- despre autoeficacitatea [4] https://en.wikipedia.org/wiki/Comfort_zone

Un articol scris de:

Gabriela Dragomir

Login Ca sa adaugi un comentariu trebuie sa te loghezi.

Articole Similare

Este relația ta în pericol din cauza pandemiei?
Îți amintești viața de dinainte de pandemie? Pentru multe cupluri lucrurile stăteau extrem de diferit atunci.
Fă lucrurile pe rând!
Mulți psihologi spun că, deși suntem capabili să facem mai multe deodată și ni se pare că în acest fel câștigăm timp, de fapt îl pierdem, iar eficiența noastră scade.
Viața între stres și dorința de relaxare
Una dintre principalele probleme din ziua de azi este că nu știm să reducem nivelul de stres și de hiperactivitate în care trăim.
Cum să rămâi aproape de ceilalți în contextul distanțării sociale
Construirea unei fundaţii solide pentru a face faţă sănătos, conștientizarea efectelor secundare ale schimbărilor noastre sociale şi conectarea la valorile noastre comune sunt imperative. Ființele umane au o mare capacitate de empatie și îngrijire în peri
Dezvoltă o mentalitate de creștere
Profesorii și părinții trebuie să se asigure că dialogul cu copiii nu implică doar capacitățile lor. Discuția ar trebui să se axeze pe întrebarea: ce vei ști în plus peste cinci minute?
Social Media

Fii la curent cu noutățile, urmărește-ne:

Susține proiectele Asociației Respiro

Fii voluntar
Te așteptăm alături de noi dacă dorești să te implici împreună cu echipa Respiro într-unul din următoarele domenii: consiliere psihologică, redactare articole sau alte materiale educative, speaker evenimente, găzduire evenimente.
Trimite-ne CV-ul tău și o scrisoare de intenție pe adresa de e-mail: contact@respiro.ro!

Donează
Influențând viața unui om poți influența o lume!
Poți face diferența în viața unui tânăr! Prin contribuția ta vei face posibil accesul la servicii profesionale de consiliere psihologică și resurse pentru dezvoltarea socio-emoțională a tinerilor lipsiți de resurse financiare.
Susține activitatea Asociației Respiro făcând o donație în contul:
CIF: 33421979
IBAN: RO95BREL0002001722140100 Libra Bank

Apasă butonul donează și vei fi direcționat către operatorul de plată cu cardul. Îți mulțumim!