Experimentează · luni, 13 iul.

Respiro Help

Ce este respectul de sine și cum îl poți dezvolta?

 

Cu toții am auzit vorbindu-se despre importanța respectului de sine, aceasta devenind o expresie des utilizată în ultimii ani. Însă, este posibil să mai existe confuzii cu privire la adevărata semnificație a conceptului și să fie utilizat greșit. Nathaniel Branden, considerat unul dintre cei mai mari psihologi ai secolului, lămurește în cartea sa ,,Cei șase stâlpi ai încrederii în sine” principalele aspecte legate de ce înseamnă un respect de sine sănătos, de ce este important și cum îl putem fructifica, astfel încât viața noastră să fie semnificativ mai bună.

Autorul compară în cartea sa respectul de sine cu nevoia de calciu a organismului nostru, nu cu cea esențială de apă sau hrană. Astfel, putem trăi cu o ,,carență” a acestuia, însă funcționarea noastră va avea de suferit. Prima componentă a respectului de sineeficiența personală, se referă la încrederea în abilitățile proprii, în felul nostru de a gândi, de a înțelege, de a lua decizii și de a rezolva diverse situații, adică încrederea că suntem competenți și facem față imprevizibilului. Spre exemplu, o persoană cu această dimensiune a respectului de sine afectată ar avea tendința de a accepta să rămână la același nivel în ceea ce privește meseria ei, autosabotându-se când are vreo șansă de a fi promovată. 

Cea de-a doua componentăstima de sine, presupune sentimentul propriei valori, atitudinea pozitivă față de dreptul nostru de a fi fericiți și de a trăi. Aceasta poate fi clar exemplificată în cadrul relațiilor romantice prin faptul că tendința persoanei va fi să aleagă mereu partenerul nepotrivit din cauza insecurității sale interioare, un partener care o respinge sau o abandonează. Așadar, respectul de sine de fapt creează în mintea noastră o serie de așteptări legate de ceea ce este potrivit sau nu pentru noi sau legat de ceea ce se poate întâmpla. La rândul lor, așteptările (că nu o să mă descurc în noua funcție) generează acțiuni conforme cu acestea (mă autosabotez: atrag mustrarea din partea șefului pentru că amân realizarea proiectului până nu mai am suficient timp să îl realizez), astfel întărindu-se convingerile inițiale (că nu sunt suficient de bună pentru funcția respectivă). 

Ce înseamnă un respect de sine sănătos și cum putem crește nivelul acestuia?

Nathaniel Branden propune cei șase ,,stâlpi” pe care se bazează încrederea în sine: conștientizarea, acceptarea, responsabilitatea, încrederea, scopul, integritatea. Apelarea la o serie de practici zilnice pot îmbunătăți și întări acești stâlpi, adică fundația respectului de sine.

  1. Practica unui trai conștient - Nu poate exista nici o dezvoltare fără să ne conștientizăm mai întâi comportamentele și răspunsurile obișnuite la anumite evenimente și fără să acționăm conform cu ceea ce vedem, cu ceea ce conștientizăm. Așadar, trăirea conștientă se află la baza respectului de sine prin faptul că ne este imposibil să ne simțim valoroși sau capabili, dacă în mintea noastră totul e o ceață. Alege întotdeauna tratarea realității cu responsabilitate, nu cu evitare sau ignorare.
  2. Practica acceptării propriei persoane – Nu nega niciodată ceea ce ești, simți sau gândești, nu te imagina pe tine ca pe un adversar, ci dimpotrivă, ca pe cel mai bun prieten. Autorul propune în cartea sa următorul exercițiu: Stai în fața oglinzii și privește la fața și la corpul tău. Observă-ți sentimentele în timp ce faci acest lucru, apoi repetă de mai multe ori: ,,Oricare ar fi defectele sau imperfecțiunile mele, mă accept pe mine total și fără rezerve”. Nu uita că acceptarea nu înseamnă să îți placă ce vezi, ci experimentezi, observi, nu negi realitatea. ,,Dacă o acceptare completă a propriei persoane nu dezvăluie și ce avem mai rău, nu va dezvălui nici ce avem mai bun”.
  3. Practica propriei responsabilități - Dacă vrem să avem un respect de sine sănătos, trebuie să încetăm să ne vedem pe noi înșine ca victime. Fiecare din noi poartă pe umerii săi responsabilitatea propriei vieți și a stării sale de bine. Suntem responsabili doar de lucrurile pe care le putem controla și pe aceste aspecte ar trebui să ne concentrăm. Printre acestea se numără răspunsul la diverse situații, felul în care avem grijă de noi sau modul în care încercăm să ne îmbunătățim viața, prin exerciții, educație, meditație, iubire de sine și multe altele.
  4. Practica încrederii în sine – Onorează-ți dorințele, nevoile, valorile și caută formele adecvate de exprimare a acestora în realitate. Așadar, nu ceda în fața cuiva care are valori diferite de ale tale, nu-i intimida sau batjocori, ci doar exprimă-te și apără-ți drepturile. Tratează-te cu respect!
  5. Trăiește cu scop – A avea un scop ne va da o direcție în viață și ne va determina să acționăm conform obiectivului propus, să ne materializăm intențiile. A avea unul sau mai multe scopuri îndreaptă omul spre productivitate, aspect esențial când vorbim de competență și eficiență personală. Așadar, propune-ți scopuri, clare și specifice. Nu folosi expresii precum ,,Îmi voi da silința”, ci specifică amănunțit ceea ce îți propui: ,,Voi face mișcare zilnic timp de 30 de minute”, pentru o mai bună monitorizare a comportamentelor. A avea un scop și a lucra în direcția acestuia este o modalitate excelentă de a ne dovedi faptul că ne putem baza pe noi înșine.
  6. Practica integrității personale – Asigură-te că întotdeauna comportamentele tale sunt în concordanță cu ideile, convingerile, standardele tale personale. Atunci când facem opusul și ne comportăm diferit față de modul în care considerăm noi că ar fi adecvat, ne pierdem din valoare în fața noastră, adică ne respectăm mai puțin, iar când acțiunile și valorile noastre sunt în permanență în congruență, respectul de sine crește, pentru că avem un sentiment de autenticitate. Așadar, fii onest mereu, chiar și atunci când e inconfortabil să spui adevărul. Doar propria ta judecată contează!

Sursa: Branden, N. (2008). Cei șase stâlpi ai încrederii în sine. (Trad. Dorina Oprea). București: Amsta Publishing

Andreea-Sorina Ioica

Login Ca sa adaugi un comentariu trebuie sa te loghezi.

Articole Similare

Legătura dintre depresie și sistemul imunitar
Depresia este una dintre cele mai frecvente tulburări mentale - aproximativ 10% până la 20% din populație suferă un episod depresiv în viața lor.
Viața de cuplu după infidelitate
Cuplurile se pot confrunta, de-a lungul timpului, cu numeroase provocări. Modul în care sunt gestionate aceste provocări de către cei doi parteneri va stabili soarta relației.
Coronavirus și pandemia fricii. Ce se poate face
Pe măsură ce cazurile de COVID-19 proliferează, există o pandemie a fricii care se desfășoară alături de pandemia de coronavirus.
Șase strategii psihologice pentru a trece peste o despărțire
Astăzi, cei mai mulți oameni care se așteaptă la o despărțire se pot considera norocoși dacă află noutăţile faţă în faţă
Gânduri tăcute: Centrul furtunii
Dacă nu am interpreta mai întâi ce se întâmplă, reacțiile noastre ar fi haotice.
Social Media

Fii la curent cu noutățile, urmărește-ne:

Susține proiectele Asociației Respiro

Fii voluntar
Te așteptăm alături de noi dacă dorești să te implici împreună cu echipa Respiro într-unul din următoarele domenii: consiliere psihologică, redactare articole sau alte materiale educative, speaker evenimente, găzduire evenimente.
Trimite-ne CV-ul tău și o scrisoare de intenție pe adresa de e-mail: contact@respiro.ro!

Donează
Influențând viața unui om poți influența o lume!
Poți face diferența în viața unui tânăr! Prin contribuția ta vei face posibil accesul la servicii profesionale de consiliere psihologică și resurse pentru dezvoltarea socio-emoțională a tinerilor lipsiți de resurse financiare.
Susține activitatea Asociației Respiro făcând o donație în contul:
CIF: 33421979
IBAN: RO95BREL0002001722140100 Libra Bank

Apasă butonul donează și vei fi direcționat către operatorul de plată cu cardul. Îți mulțumim!