Experimentează · joi, 19 mar.

Respiro Help

Șase strategii psihologice pentru a trece peste o despărțire

 

Astăzi, cei mai mulți oameni care se așteaptă la o despărțire se pot considera norocoși dacă află noutăţile faţă în faţă. Despărţirile prin mesaje sunt tot mai numeroase, deoarece acestea nu cer abilităţi sociale dezvoltate, onestitate sau claritate. Și, mai rău, tendința de „a dispărea ca o fantomă” implică relații care se încheie fără a trimite măcar un mesaj: persoana iubită pur și simplu nu mai răspunde și nu mai sună, devenind instantaneu și irevocabil, indisponibilă.

Tonul emoțional al unei despărțiri poate afecta puternic, în bine sau în rău, procesul de recuperare prin care partenerul părăsit trece. Despărţirile implică adesea recuperări îndelungate în care pot interveni depresia, neîncrederea în sine și ezitare în a merge mai departe. Chiar și procesul normal de despărţire este destul de greu: unii spun că există șapte etape până la recuperare, fiecare fiind aproximativ identică cu cele șapte stadii de durere descrise prima dată de psihiatra elvețiană Elisabeth Kübler-Ross. Acest lucru are sens, deoarece la urma urmei, o despărțire este în primul rând o pierdere care necesită „doliu”, jelire. Pentru a trece peste acest lucru, mai întâi, persoana experimentează o nevoie disperată de răspunsuri, apoi negare, negociere și furie, până când în sfârșit se ajunge la acceptare și capacitatea de a spera în continuare. Prietenii comuni sunt adesea pierduți și singurătatea devine un tovarăș de încredere. Destul de des, persoana părăsită continuă să simtă îndoieli cu privire la propria sa capacitate de a atrage pe cineva nou.

Pe plan intern - în interiorul creierului unei persoane – despărţirile pot destabiliza homeostazia neurologică. Este dificil să nu te gândești la oamenii care te-au lăsat în urmă, aparent luând fericirea ta cu ei, chiar dacă acest lucru activează zonele creierului care îngreunează procesul de revenire dintr-o despărţire, cum ar fi regiunea ventrală terminală (asociată cu motivația și recompensa); nucleul accumbens și cortexul prefrontal (care sunt părți ale sistemului dopaminergic și asociate dependenței); cortexul insular și cortexul cingulat anterior (care sunt responsabile pentru atenuarea durerii fizice). Astfel, respingerea socială va activa aceeași regiune a creierului care gestionează reacțiile la durerea fizică. Despărțirile dor deoarece creierul tău le percepe exact ca şi cum ai fi rănit fizic. Mai rău, unul dintre motivele pentru care este adesea atât de dificil să „treci peste” un fost partener este că, din punct de vedere neurologic, experiența ta este similară renunţării la un drog de care eşti dependent.

Deci, ce poți face în legătură cu acest „atac” social, emoțional și neurologic? Din păcate, nu există sfaturi care să te ajute să treci în totalitate peste asta. Va trebui să integrezi toate amintirile pozitive și negative pe care le ai cu fostul tău partener pentru că ele sunt componente ale trecutului tău, nu ale prezentului tău. Îndeplinirea acestui fapt constituie însă cauza principală a mâhnirii. Îngrijirea de sine este esențială și, de asemenea, te-ar putea ajuta să îţi reaminteşti motivele pentru care relația nu a funcţionat. 

Iată, așadar, șase sugestii pentru orice persoană care trece printr-o despărţire:

  1. Stai departe de fostul tău partener – cât de mult poţi

Nu îi cere să te ajute să înțelegi de ce relația s-a încheiat. Nu îţi permite să urmăreşti ceea ce face pe reţelele de socializare. Aceste comportamente vor prelungi doar sentimentul că eşti puternic conectat emoțional cu fostul partener.

  1. Fă o listă cu defectele fostului partener

Deşi poate părea un lucru neînsemnat, enumerarea tuturor motivelor pentru care relaţia nu ar fi funcţionat niciodată pe termen lung („El mă controla prea mult”, „Ea întârzie mereu”, „Nu suntem de acord în privinţa politicii”)  te poate ajuta să te asiguri că relaţia s-a terminat pentru binele amândurora şi ar trebui să îţi susţină hotărârea de a rămâne departe de fostul tău.

  1. Reîmprospătează-ţi casa

Mută mobila, cumpără câteva tablouri noi, vopseşte camera cu o altă culoare. Desigur, ar trebui să renunţi la orice amintire fizică a fostului – lucruri pe care el sau ea ţi le-a cumpărat sau pe care le-aţi cumpărat împreună. Scopul este să creezi un spaţiu mai proaspăt, lipsit de amintiri, în care să locuieşti.

  1. Începe activităţi noi

Va trebui să îţi umpli programul, astfel încât să nu ajungi să petreci prea mult timp singur. Dar merită să creezi și noi amintiri, care ocupă mai mult spațiu mental decât a reveni la vechea ta rutină. Aceste noi amintiri pot lărgi distanța psihologică dintre tine și fostul tău.

  1. Rămâi sănătos

E mai greu să te simți rău atunci când corpul tău se simte grozav, deci dormi mai mult, mănâncă bine și fă mai mult sport. Fă aceste lucruri chiar dacă ţi se pare dificil să rămâi motivat. Dacă nimic altceva nu ajută, exercițiile fizice pot servi ca o schimbare binevenită în rutina ta şi îţi pot umple programul.

  1. Încearcă să meditezi.

Găseşte de la cinci până la zece minute în fiecare dimineaţă să stai, să respiri şi să te bucuri de prezent. Meditația poate micşora stresul, poate îmbunătăți fluxul sangvin, reduce anxietatea și pur și simplu te va ajuta să devii mai confortabil cu propriile gânduri.

Din nou, nu există scurtături pentru a putea trece peste sfârșitul unei relații importante. O bună îngrijire de sine te va ajuta în momentele în care te simți cel mai dezamăgit și o restricție a oamenilor, a locurilor și a lucrurilor care îţi amintesc de fostul tău te poate ajuta să nu te simți așa un timp îndelungat. În cele din urmă, deschiderea către experiențe noi îţi poate schimba perspectiva și te poate ajuta să impui o distanță psihologică valoroasă între tine șifostul partener. În cele din urmă, ar trebui să vezi lumea altfel - și să începi să te simți din nou bine.

 

Sursa: https://www.psychologytoday.com/us/blog/i-hear-you/201804/six-psychological-strategies-getting-over-bad-breakup

Login Ca sa adaugi un comentariu trebuie sa te loghezi.

Articole Similare

Ce este respectul de sine și cum îl poți dezvolta?
Cu toții am auzit vorbindu-se despre importanța respectului de sine, aceasta devenind o expresie des utilizată în ultimii ani.
Legătura dintre depresie și sistemul imunitar
Depresia este una dintre cele mai frecvente tulburări mentale - aproximativ 10% până la 20% din populație suferă un episod depresiv în viața lor.
Viața de cuplu după infidelitate
Cuplurile se pot confrunta, de-a lungul timpului, cu numeroase provocări. Modul în care sunt gestionate aceste provocări de către cei doi parteneri va stabili soarta relației.
Coronavirus și pandemia fricii. Ce se poate face
Pe măsură ce cazurile de COVID-19 proliferează, există o pandemie a fricii care se desfășoară alături de pandemia de coronavirus.
Gânduri tăcute: Centrul furtunii
Dacă nu am interpreta mai întâi ce se întâmplă, reacțiile noastre ar fi haotice.
Social Media

Fii la curent cu noutățile, urmărește-ne:

Susține proiectele Asociației Respiro

Fii voluntar
Te așteptăm alături de noi dacă dorești să te implici împreună cu echipa Respiro într-unul din următoarele domenii: consiliere psihologică, redactare articole sau alte materiale educative, speaker evenimente, găzduire evenimente.
Trimite-ne CV-ul tău și o scrisoare de intenție pe adresa de e-mail: contact@respiro.ro!

Donează
Influențând viața unui om poți influența o lume!
Poți face diferența în viața unui tânăr! Prin contribuția ta vei face posibil accesul la servicii profesionale de consiliere psihologică și resurse pentru dezvoltarea socio-emoțională a tinerilor lipsiți de resurse financiare.
Susține activitatea Asociației Respiro făcând o donație în contul:
CIF: 33421979
IBAN: RO95BREL0002001722140100 Libra Bank

Apasă butonul donează și vei fi direcționat către operatorul de plată cu cardul. Îți mulțumim!