Experimentează · luni, 24 aug.

Respiro Help

Acceptarea de sine necondiționată

 

Probabil că cei mai mulți dintre noi am tot auzit în ultima perioadă despre importanța acceptării necondiționate a propriei persoane. Probabil că cei mai mulți dintre noi ne-am simțit frustrați, întrucât cineva putea să ne livreze atât de ușor soluția pentru problemele noastre emoționale, însă nu își putea imagina cât de greu este să faci acest lucru. Este posibil ca cei mai mulți dintre noi să nu avem încă informațiile necesare despre ce anume înseamnă acceptarea de sine necondiționată și cum putem să o obținem.

 

Ce este acceptarea de sine necondiționată?

Acceptarea de sine necondiționată este un concept larg reprezentat în activitatea lui Albert Ellis și presupune ca individul să se accepte pe sine în totalitate și necondiționat, indiferent de modul în care se comportă sau dacă alte persoane sunt de acord cu el și îi oferă respectul sau iubirea lor.

Mai specific, acest concept ne permite înțelegerea faptului că deși noi, ca oameni, facem greșeli, uneori poate chiar de neînțeles, chiar dacă uneori comportamentele noastre lasă de dorit, totuși, nu putem să ne evaluăm global ca fiind „ratați”, „fără speranță”, astfel că este necesar să acceptăm eșecul și vulnerabilitatea propriei persoane.

Este important de menționat că acceptarea necondiționată nu implică stagnarea dezvoltării propriei persoane, a schimbării sau a îmbunătățirii atunci când avem anumite comportamente problematice, ci doar ne ajută să ne evaluăm corect ca persoane, blamând propriile acțiuni și nu propriul sine.

 

De ce este important să ne acceptăm necondiționat propria persoană?

Studiile efectuate pe această temă prezintă câteva beneficii pentru persoanele care se acceptă necondiționat:

  • Promovează dezvoltarea personală și starea de bine psihologică;
  • Sunt mai puțin defensive în raport cu un feedback negativ primit;
  • Sunt mai susceptibile să folosească criticismul ca pe o oportunitate de a-și îmbunătăți performanța;
  • Sunt mai puțin predispuse să îi denigreze pe cei ce au oferit evaluări negative;
  • Sunt mai obiective în evaluarea propriei performanțe în sarcină.

 

Cum putem să ne acceptăm necondiționat propria persoană?

În cele ce urmează voi prezenta câteva exerciții sugerate de Courtney Ackerman pe care le puteți face pentru a obține un nivel mai crescut de acceptare de sine necondiționată:

  1. Practică acceptarea celorlalți prima dată. Acceptarea propriei persoane este o călătorie, nu o destinație. Uneori este mai ușor să ne acceptăm propria persoană, dacă învățăm să îi acceptăm pe ceilalți mai întâi. Gândește-te la câțiva oameni pe care îi apreciezi și îi îndrăgești cu adevărat. Imaginează-ți o situație în care purtați o conversație și observi că ei nu se simt acceptați sau valorizați. Gândește-te la posibilele răspunsuri pe care le-ai da, la modul în care i-ai încuraja sau asigura de calitățile și potențialul lor sau la motivele pentru care ar fi necesar ca ei să se accepte necondiționat. Ulterior, aplică toate aceste motive propriei persoane.
  2. Setează-ți intenția de a te accepta necondiționat. Adesea, intențiile se dovedesc a fi o bună modalitate de a aduce schimbări pozitive în viața noastră, inclusiv când vine vorba de acceptarea propriei persoane. Gândește-te la motivele pentru care ai vrea să te accepți necondiționat.
  3. „FAKE IT ’TIL YOU FEEL IT” / Prefă-te până când vei simți. Gândește-te cum te-ai simți dacă într-adevăr ai reuși să te accepți necondiționat, cum ar arăta viața ta. Gândește-te la modul în care te-ai raporta la tine însuți – ai fi mai răbdător, mai înțelegător, te-ai ierta mai mult, ai avea mai multă încredere în tine și ai face pace cu tine însuți. Ia-ți timp să înțelegi aceste schimbări și, totodată, să le incorporezi în viața ta.
  4. Privește atent la propria persoană, analizează-te în detaliu. Autoexaminarea este critică pentru acceptarea propriei persoane. Este imposibil să iubești pe cineva dacă nu îl cunoști cu adevărat, dacă nu îl înțelegi cu adevărat, lucru care se adeverește și în raport cu propria persoană. Privește asupra propriei persoane ca un observator. Notează-ți pe o hârtie calitățile sau trăsăturile definitorii, punctele forte și caracteristicile mai puțin dezirabile. Gândește-te la lucrurile pe care ai vrea să le schimbi. Nu în ultimul rând, împacă-te cu faptul că această persoană ești tu. Ești un ansamblu de calități și defecte, de aptitudini sau de slăbiciuni, iar acest lucru este uman, este un lucru firesc. Desigur, poți lupta cu acele defecte și poți începe să lucrezi la modul în care ai vrea să arate persoana ta.

Autor: Mădălina Poenaru

Bibliografie:

Ackerman, C. E. (2020). My pocket meditations for self-compassion : anytime exercises for self-acceptance, kindness, and peace. New York: Adams Media.

Chamberlain, J. M., & Haaga, D. A. (2001b). Unconditional self-acceptance and response to negative feedback. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 19(3), 177–189.

Daniel, D., Jay, S., & Ellis, A. (2010). Rational and irrational beliefs : research, theory and clinical practice. Oxford: Oxford University Press.

Ellis, A. (1962). Reason and emotion in psychotherapy. New York: Lyle Stuart.

Ellis, A. (1977). Psychotherapy and the value of a human being. In A. Ellis & R. Greiger (Eds.), Handbook of rational-emotive therapy (pp. 99–112). New York: Springer.

Ellis, A., & Dryden, W. (1997). The practice of rational–emotive therapy (2nd ed.). New York: Springer.

Flett, G., Besser, A., Davis, R., & Hewitt, P. (2003). Dimensions of perfectionism, unconditional self acceptance and depression. Journal of Rational Emotive and Cognitive Behavior Therapy, 21, 119–138.

 

 

 

Login Ca sa adaugi un comentariu trebuie sa te loghezi.

Articole Similare

Strategii de control ale furiei
Nu poți elimina complet emoțiile de furie, însă poți face schimbări în modul în care evenimentele te afectează și maniera în care răspunzi lor.
Zece idei simple despre cum să asculți cu adevărat
Pentru a comunica eficient nu este de ajuns doar să vorbești, trebuie să înveți și să asculți.
Ce este respectul de sine și cum îl poți dezvolta?
Cu toții am auzit vorbindu-se despre importanța respectului de sine, aceasta devenind o expresie des utilizată în ultimii ani.
Legătura dintre depresie și sistemul imunitar
Depresia este una dintre cele mai frecvente tulburări mentale - aproximativ 10% până la 20% din populație suferă un episod depresiv în viața lor.
Viața de cuplu după infidelitate
Cuplurile se pot confrunta, de-a lungul timpului, cu numeroase provocări. Modul în care sunt gestionate aceste provocări de către cei doi parteneri va stabili soarta relației.
Social Media

Fii la curent cu noutățile, urmărește-ne:

Susține proiectele Asociației Respiro

Fii voluntar
Te așteptăm alături de noi dacă dorești să te implici împreună cu echipa Respiro într-unul din următoarele domenii: consiliere psihologică, redactare articole sau alte materiale educative, speaker evenimente, găzduire evenimente.
Trimite-ne CV-ul tău și o scrisoare de intenție pe adresa de e-mail: contact@respiro.ro!

Donează
Influențând viața unui om poți influența o lume!
Poți face diferența în viața unui tânăr! Prin contribuția ta vei face posibil accesul la servicii profesionale de consiliere psihologică și resurse pentru dezvoltarea socio-emoțională a tinerilor lipsiți de resurse financiare.
Susține activitatea Asociației Respiro făcând o donație în contul:
CIF: 33421979
IBAN: RO95BREL0002001722140100 Libra Bank

Apasă butonul donează și vei fi direcționat către operatorul de plată cu cardul. Îți mulțumim!