Eliberează-te · luni, 9 dec.

Respiro Help

Trei moduri prin care toamna stimulează o gândire pozitivă

 

Mere, dovleci și o vreme pe care să o asortezi cu pulovere călduroase. Toamna este momentul propice al anului pentru a deveni mai sănătos. Acest anotimp aduce o bogăție de legume și fructe nutritive, iar temperaturile mai reci sunt ideale pentru diverse activități fizice în aer liber. Ceea ce poate fi mai puțin aparent - dar la fel de important - sunt modalitățile prin care toamna promovează un mod de gândire care stimulează bunăstarea mentală.

I. Toamna stimulează o atitudine pozitivă la schimbare

Schimbarea este una dintre caracteristicile definitorii ale acestui anotimp. Temperaturile scad, frunzele își schimbă culoarea, iar zilele devin treptat din ce în ce mai scurte. Acest lucru face ca toamna să fie un moment când în mod natural regândești atitudinea față de schimbările din viața de zi cu zi și din relațiile tale, spune Melissa Gratias, doctor în psihologie industrială și organizațională, scriitor, antrenor și speaker motivațional.

„Unii oameni răspund la schimbare similar cu modul în care reacționează la o pierdere semnificativă - prin durere”, spune Gratias. „Sentimentele lor sunt normale și de înțeles, dar pentru a deveni optimiști și fericiți, trebuie să  facă pasul de la durere spre acceptarea situației și împăcarea psihică și emoțională cu acest moment nefericit”.

Toamna este un reminder anual că schimbarea are atât avantaje, cât și dezavantaje. „Sigur, frunzele mor și cad din copaci, dar în același timp devin semințe care vor ajuta la o nouă creștere”, spune Gratias. În același mod, dacă în ultimul timp copiii tăi adolescenți afișează o stare de spirit schimbătoare, nervoasă sau irascibilă, ei structurează în acest moment o bază pentru independența care va caracteriza viața lor de adult din viitor".

II. Toamna stimulează o viață ancorată în prezent

În funcție de zona în care locuiești, toamna poate oferi un moment de respiro binevenit în urma temperaturilor toride ale verii. Zilele de toamnă sunt adesea nu prea fierbinți, nici prea reci, ci potrivite pentru petrecerea timpului în natură. Cercetările sugerează că ar putea fi mai ușor să conștientizezi prezentul atunci când ești înconjurat de un mediul natural. Autorii unui articol publicat lună în International Journal of Environmental Research and Public Health  au analizat 25 de studii relevante pe acest subiect. Ei au descoperit că interesul acordat vieții prezente a fost mai eficient atunci când s-a dezvoltat în natură, decât într-un mediu artificial.

„Natura este un ghid uimitor de ancorare în prezent”, spune Julianne Schroeder, consilier profesional autorizat, profesor de yoga și speaker motivațional. „Acest lucru este important pentru că o mare parte din stresul psihic și emoțional provine fie din amintirea constantă a anumitor evenimente din trecut, fie din îngrijorarea cu privință la viitor. Focusarea pe clipa prezentă stimulează creierul pentru a se concentra pe aici și acum".

Iată câțiva pași pe care Schroeder recomandă să-i încerci pentru a te concentra pe viața prezentă. Într-o zi frumoasă de toamnă, încearcă să:

  1. petreci timp afară, în natură;
  2. observi ceea ce întâlnești în jurul tău (de exemplu, poți nota și numi nuanțele variate, vibrante ale frunzelor);
  3. acorzi atenție către ceea ce poți simți fizic în momentul respectiv (de exemplu: ritmicitatea respirației tale, fermitatea pământului de sub picioare, briza rece a adierii de vânt);
  4. asculți sunetele din jurul tău (de exemplu: foșnetul frunzelor, veverițele din copaci);
  5. stai afară atât de mult cât ai nevoie;
  6. te întorci la rutina zilnică reîncărcat pozitiv, simțindu-te mai calm și mai echilibrat.

III. Toamna stimulează refacerea relațiilor

„Toamna este o perioadă minunată a anului în care tradițiile și obiceiurile strâng oamenii laolaltă”, spune Annie Hsueh, doctor psiholog în cadrul unei clinici din sudul Californiei, specializat în terapia de cuplu. Și nu este vorba doar de Ziua Recunoștinței, notează ea. Anual, în fiecare toamnă, familiile pot lucra împreună pentru a avea o recoltă generoasă de dovleci sau pot invita mai des grupuri de prieteni pentru a mânca împreună sau a petrece timp într-un mod distrativ și relaxant.

„Conectarea socială este excelentă pentru sănătatea emoțională”, spune Hsueh. Tradițiile și obiceiurile culturale care includ colaborarea cu alte persoane contribuie la consolidarea legăturilor sociale, la crearea de amintiri comune și oferă un sentiment de apartenență la comunitate. În zilele premergătoare evenimentului, te simți încărcat de un sentiment pozitiv de nerăbdare - iar Hsueh menționează că această anticipare te poate ajuta să treci printr-o zi grea.

O singură atenționare: „Este important să fim flexibili și să știm că tradițiile pot evolua în timp”, spune Hsueh. Unele ar putea chiar să dispără complet, ceea ce este în regulă - deoarece tradițiile sunt o resursă psihologică regenerabilă. Poți întotdeauna să găsești un nou obicei de toamnă pe care să-l inaugurezi în acest an alături de familia, prietenii și vecinii tăi!

Sursa: https://www.psychologytoday.com/us/blog/minding-the-body/201909/three-ways-autumn-promotes-happier-frame-mind

Login Ca sa adaugi un comentariu trebuie sa te loghezi.

Articole Similare

„Micro-traumele” ne pot afecta sănătatea emoțională
De ce atât de mulți oameni se simt cronic nemulțumiți, frustrați, anxioși sau deprimați, chiar și atunci când nu există niciun indiciu concret pentru a justifica o astfel de suferință?
Ce este ruminația?
La prima vedere termenul ruminație, pe mulți dintre noi, s-ar putea să ne ducă cu gândul la un termen psihologic complicat cu care nu ne-am întâlnit și cel mai probabil nici nu o să o facem.
Depresia - un dușman tăcut
Depresia este mai mult decât o durere, este o rană internă ce continuă să distrugă viața omului în varii domenii: fizic, spiritual, financiar, relațional, emoțional.
Alcoolismul și modul în care poți trata tulburările cauzate de consumul de alcool
Consumul abuziv de alcool poate provoca modificări fiziologice care transformă obiceiul de a bea în singura variantă posibilă de a evita un anume disconfort.
Analizează-ți viața!
Faptul că îți analizezi viața, chiar și lucrurile pe care eziți să le schimbi, te scoate din modul învechit de a fi și te deschide spre perspective pe care înainte nici nu le-ai fi luat în considerare.