Efectul Zeigarnik
Cu toții am trecut prin situații în care am avut diferite sarcini de rezolvat iar după ce am reușit să rezolvăm acele sarcini ni s-a întâmplat să uităm detalii importante ale sarcinilor respective sau poate chiar să uităm în totalitate ce am avut de rezolvat.
De exemplu, un student care a învățat pentru un examen reușeste să își amintească mai multe detalii ale materiei parcurse dacă este întrebat înainte de a da examenul decât după ce respectivul examen a fost finalizat sau atunci când avem nevoie să ajungem într-un loc nou ne putem aminti cu exactitate întreaga adresă înainte să ajungem acolo iar după ce am ajuns în locul respectiv ni se poate întâmpla să uităm unele detalii din acea adresă.
Acest fenomen a fost descoperit în 1927 de către Bluma Zeigarnik, psiholog rus, în timp ce era la un restaurant. Aceasta a observat că ospătarii își aminteau comenzile clienților doar în timp ce respectivele comenzi erau în procesul de a fi servite iar după ce comenzile erau plătite și clienții părăseau locația aceștia își aminteau cu greu (sau deloc) părți ale comenzilor primite.
Fenomenul a fost ulterior denumit „Efectul Zeigarnik” și se referă la faptul că oamenii au tendința să își amintească mai bine acțiunile neterminate, incomplete decât pe cele terminate.
Bluma Zeigarnik a început să studieze acest fenomen cu ajutorul unor experimente în urma cărora a ajuns la concluzia că oamenii care au fost întrerupți în timp ce rezolvau sarcinile primite, (spre deosebire de cei care nu au fost întrerupți) au reușit să își amintească cu aproximativ 90% mai multe detalii ale sarcinilor pe care le-au avut de rezolvat.
Rezultatele experimentelor realizate de Zeigarnik sugerează faptul că dorința oamenilor de a duce la bun sfârșit o sarcină primită îi face pe aceștia să rețină mult mai bine detaliile sarcinii respective iar completarea acesteia îi permite individului să uite sarcina pe care a avut-o de îndeplinit.
Privind prin prisma teoriei lui Zeigarnik exemplul studentului înainte de examen, putem afirma faptul că acesta își amintește materia mai bine înainte de a da examenul deoarece este supus tensiunii de a duce la bun sfârșit sarcina iar odată cu finalizarea examenului, deoarece acesta a reușit să îndeplinească sarcina, se eliberează de acea tensiune și nu își mai poate aminti la fel de bine materia învățată pentru examen. De asemenea, atunci când acesta învață pentru examen dacă își ia pauze la jumătatea capitolului și nu după ce termină capitolul acesta are șanse să rețină mai bine materialul respectiv decât dacă ar lua pauză după ce capitolul a fost finalizat.
Bibliografie:
http://www.goodtherapy.org/blog/psychpedia/zeigarnik-effect
https://www.psychologistworld.com/memory/zeigarnik-effect-interruptions-memory
http://changingminds.org/explanations/memory/zeigarnik_effect.htm
Un articol scris de:
Larisa Nedelea