Descoperă · miercuri, 15 mai

Respiro Help

Cinci moduri prin care poți controla anxietatea

În ultimul deceniu, numărul persoanelor care suferă de anxietate a crescut considerabil. Definită ca un sentiment de nesiguranță care pare să fie prezent mai tot timpul indiferent de context, și care are legătură cu un pericol potențial sau perceput, anxietatea poate fi de mai multe feluri: anxietate generalizată, anxietate socială, fobiile și atacurile de panică reprezentând formele cele mai des întâlnite. 

Această tulburare ne poate afecta funcționalitatea în diverse aspecte ale vieții  de zi cu zi, cum ar fi relațiile sociale, performanța la locul de muncă, performanța academică sau viața de cuplu. Dacă ne confruntăm cu o problemă de anxietate este indicat să căutăm ajutor specializat de la un psiholog sau psihoterapeut, întrucât aceștia ne pot oferi o explicație pentru lucrurile care stau în spatele unei asemenea tulburări, ajutându-ne astfel să o înțelegem mai bine și să reușim să o menajăm.

Adeseori se întâmplă ca starea de anxietate să ne cuprindă în momentele în care suntem singuri sau chiar în locații în care nu ne simțim în siguranță și e posibil să nu avem acces imediat la un ajutor specializat. În continuare sunt descrise câteva modalități care ne pot ajuta să facem față anxietății și să ameliorăm impactul pe care îl are asupra noastră:

Meditație de tip mindfulness. Dacă medităm nu înseamnă că vom scăpa de anxietate, însă numeroase studii de specialitate au arătat că meditația este o tehnică foarte bună pentru a controla stările de neliniște, agitație și frică specifice anxietății. Această meditație, care nu necesită mult efort, are câțiva pași ușor de parcurs pe care îi putem găsi sub formă de ghid-audio.

Exerciții de relaxare. Deși tehnica e asemănătoare cu cea folosită în meditație, exercițiile de relaxare progresivă se concentrează mai mult pe relaxarea mușchilor și eliberarea tensiunii. Acest proces ajută la instalarea unui sentiment de bine, scade starea de agitație și ajută la eliberarea stresului.

Atenție sporită la ceea ce este în jur. Această tehnică ajută mult atunci când simțim că urmează să avem un atac de panică. Ne dăm seama că un atac de panică se activează, în momentul în care începe să ne bată inima tot mai tare, începem să tremurăm, să respirăm din ce în ce mai repede și  gândim lucruri care ne sperie (o să mor, ceva rău mi se întâmplă etc). Cel mai indicat ar fi să nu le acordăm importanță, să nu ne concentrăm pe manifestările somatice, deoarece acestea pot accentua atacul de panică. Este recomandat să încercăm să descriem în detaliu ceea ce este în jurul nostru, cu ce suntem îmbrăcați sau cu ce este îmbrăcată persoana care este cu noi (trebuie să fie o descriere foarte detaliată). Această tehnică ne ajută pentru că atenția nu mai este concentrată  pe gândurile și simptomele specifice atacului de panică, reușind astfel să reducem din intensitate și de multe ori să oprim instalarea acestuia.

Timp petrecut cu animalele. Animalele de companie au fost întotdeauna o sursă de afecțiune necondiționată. Studiile arată că animalele de casă ajută la stabilitatea emoțională, reduc sentimentul de singurătate și izolare, ajută oamenii să socializeze, oferă o asistență  și o activitate plăcută, dar și un sentiment de singuranță. Chiar dacă  timpul petrecut cu animalele nu duce la dispariția anxietății,  ele pot ajuta în eliberarea tensiunii accumulate atunci când se instalează sentimentul de insecuritate sau neliniște.

Aceste modalități ne pot ajuta să ținem sub control starea de anxietate, însă nu este recomandat să ne rezumăm doar la ele pentru că  această stare afectivă este o tulburare complexă care de cele mai multe ori necesită intervenția psihologului sau a psihoterapeutului pentru a fi ținută sub control. Cel mai bine ar fi, după cum am menționat și mai sus, să cerem ajutor specializat.

 

Articol scris de Vlad Guluță, psiholog

Login Ca sa adaugi un comentariu trebuie sa te loghezi.

Articole Similare

Cum să comunici eficient în relația de cuplu?
Una dintre cele mai frecvente probleme care apar în viața de cuplu este comunicarea ineficientă dintre parteneri, care presupune transmiterea greșită sau lacunară a informațiilor, iar acest lucru poate doar să amplifice problema existentă, nicidecum să o
Fenomenul bullying în şcoli
La data de 18 noiembrie 2019, președintele Klaus Iohannis a promulgat legea pentru combaterea bullying-ului. Cea mai mare parte a elevilor nu au aflat însă de această lege, deşi este dreptul lor de a fi informaţi cu privire la modificările legislative car
Dating online în 2020
Un studiu inițiat de Pew Research Center a realizat un sondaj în rândul adulților americani pentru a înțelege cum funcționează această practică.
Cum afectează proviziile bugetul personal
În ultima săptămână, cumpărarea cauzată de panică a produselor alimentare a devenit larg răspândită în România.
COVID-19 - sfaturi pentru a avea grijă de sănătatea ta mentală
Unele persoane sunt predispuse la a se confrunta cu niveluri ridicate de anxietate, stres și îngrijorare, mai ales în legătură cu contextul actual provocat de epidemia cu coronavirus
Social Media

Fii la curent cu noutățile, urmărește-ne:

Susține proiectele Asociației Respiro

Fii voluntar
Te așteptăm alături de noi dacă dorești să te implici împreună cu echipa Respiro într-unul din următoarele domenii: consiliere psihologică, redactare articole sau alte materiale educative, speaker evenimente, găzduire evenimente.
Trimite-ne CV-ul tău și o scrisoare de intenție pe adresa de e-mail: contact@respiro.ro!

Donează
Influențând viața unui om poți influența o lume!
Poți face diferența în viața unui tânăr! Prin contribuția ta vei face posibil accesul la servicii profesionale de consiliere psihologică și resurse pentru dezvoltarea socio-emoțională a tinerilor lipsiți de resurse financiare.
Susține activitatea Asociației Respiro făcând o donație în contul:
CIF: 33421979
IBAN: RO95BREL0002001722140100 Libra Bank

Apasă butonul donează și vei fi direcționat către operatorul de plată cu cardul. Îți mulțumim!