Descoperă · luni, 30 sept.

Respiro Help

Ce este și ce presupune psihoterapia?

Dacă toate informațiile pe care le cunoști despre psihoterapie provin de la televizor sau din filme, este posibil să ai câteva noțiuni greșite despre ceea ce se întâmplă în cabinetul unui psiholog. Asigură-te că deții informațiile corecte astfel încât să beneficiezi de tot ce are de oferit psihoterapia.

Oricine poate beneficia de psihoterapie. Oamenii sunt interesați de psihoterapie din motive variate. Unii recurg la psihoterapie pentru tratarea depresiei, anxietății sau dependenței de substanțe toxice. Alții caută ajutor pentru a face față schimbărilor majore din viața personală sau tulburărilor comportamentale (ex.: pierderea unui loc de muncă, un divorț sau decesul unei persoane dragi). Există și oameni care au nevoie de îndrumare în gestionarea responsabilităților parentale, cerințelor de la serviciu sau din familie, rezistența în privința bolilor, îmbunătățirea relațiilor cu cei din jur și managementul factorilor de stres care afectează viața de zi cu zi. Oricine poate beneficia de psihoterapie pentru a găsi soluții la probleme cotidiene!

Până nu demult, oamenii priveau ca stigmat cererea ajutorului în privința anumitor probleme psihologice sau comportamentale, de aceea mulți nu îndrăzneau să apeleze la un terapeut. Astăzi însă, psihoterapia este considerată o resursă al cărei aport este considerabil. Cercetătorii în domeniu subliniază constant legătura puternică dintre sănătatea mintală și sănătatea fizică, această conexiune fiind regăsită în relația dintre minte și corp. Uneori problemele emoționale pot apărea ca simptome fizice, iar atunci când suntem bolnavi fizic, se pot dezvolta și o serie de probleme emoționale. 

Psihoterapia presupune înțelegerea propriilor gânduri și emoții. Susținerea din partea familiei și a prietenilor apropiați este importantă atunci când întâmpini greutăți, dar un psiholog poate oferi mult mai mult decât discuțiile pe care le ai cu cei dragi. Psihologii au la bază ani de pregătire în domeniu, practică și experiență care îi recomandă drept specialiști în înțelegerea și tratarea problemelor complexe, iar studiile demonstrează că psihoterapia este eficientă și utilă. Tehnicile pe care un psiholog le folosește în timpul psihoterapiei sunt dezvoltate pe parcursul multor decenii de cercetare și au un substrat mai profund decât concepția tipică: „a sta de vorbă și a asculta”.

Psihologii pot recunoaște modele de comportament sau gândire în mod obiectiv, caracteristici pe care cei apropiați ție au încetat să le vadă (din obișnuință) sau nu le-au observat niciodată. Un psiholog ar putea oferi recomandări pe care le-ai mai auzit, dar ajutorul lui este eficient datorită soluției sugerată la timp, centrată pe problema cu care te confrunți; așa cum am menționat, importantă este și încrederea clienților în poziția neutră a terapeuților.

În plus, în fața psihologului tău poți fii sincer fără să te preocupe faptul că altcineva va afla ce ai împărtășit. Relația terapeutică se bazează pe confidențialitate. (Există doar câteva excepții în care un psiholog are datoria de a informa ce ați discutat, de exemplu, dacă există riscul de a-ți face rău ție sau altei persoane). De fapt, oamenii adesea recunosc că au spus psihologilor lor lucruri pe care nu le-au dezvăluit niciodată altcuiva. Dacă greutățile cu care te confrunți sunt încă în proces de desfășurare, fără nicio îmbunătățire semnificativă, poate este timpul să soliciți ajutorul unui psiholog.

Ameliorarea problemelor începe cu a cere ajutor atunci când ai nevoie. Mulți oameni au încercat să-și rezolve singuri problemele timp de săptămâni, luni sau chiar ani, dar au descoperit că nu este suficient. Decizia de a începe psihoterapia nu înseamnă că ai eșuat, la fel cum nu înseamnă că ai eșuat dacă nu poți repara propria mașină. Poate exista o componentă biologică a unor tulburări, cum ar fi depresia sau atacurile de panică, care fac dificil procesul de vindecare pe cont propriu. În realitate, a avea puterea să recunoști că ai nevoie de ajutor este un semn de curaj, nu de slăbiciune - și primul pas spre a te simți mai bine.

Psihoterapia este interactivă și se bazează pe colaborare. Un psiholog va începe adesea procesul terapiei solicitându-ți să descrii problema care te-a adus în cabinetul său. Dar acesta este doar punctul de plecare al psihoterapiei. De asemenea, va încerca să obțină informații relevante despre trecutul tău, precum și istoricul problemelor cu care te confrunți sau alte momente cheie ale vieții tale și modalitățile în care ai încercat să rezolvi acele situații dificile. Psihoterapia este de obicei un proces interactiv, de colaborare, bazat pe dialog și pe implicarea activă a pacientului în rezolvarea comună a problemelor alături de terapeut.

Psihologul îți poate oferi chiar și sarcini, teme pentru acasă, astfel încât să poți exersa noi abilități între sesiuni sau recomandări bibliografice pentru a te informa despre un anumit subiect. Împreună, tu și psihologul tău, veți identifica problemele, veți stabili obiectivele și veți monitoriza progresul.

Fii deschis. O componentă a psihoterapiei ar putea implica explorarea experiențelor din copilărie și evenimente semnificative care au avut un impact considerabil în viața ta. Corelarea informațiilor din trecutul familial te poate ajuta să-ți înțelegi percepțiile și sentimentele, strategiile actuale de a face față problemelor și să recunoști tiparele care s-au dezvoltat de-a lungul timpului. Ideea de a privi înapoi spre trecut este pentru a înțelege mai bine prezentul și a face schimbări pozitive pentru viitor.

Cu toate acestea, în anumite cazuri, psihologul tău va alege să se concentreze în principal pe problema actuală sau criza care te-a adus la tratament, fără să aducă în discuție trecutul. Vei învăța cum să încorporezi diverse tehnici și să folosești instrumente care te vor ajuta să îți schimbi gândurile sau comportamentele actuale care contribuie la problema cu care te confrunți. Psihologii care folosesc un stil eclectic de psihoterapie vor ști să ghideze sesiunea astfel încât să includă informații despre trecutul tău reflectând asupra gândurilor sau comportamentelor problematice actuale.

Psihoterapia nu este pentru totdeauna. Durata fiecărui tratament psihoterapeutic este diferit - este un proces individualizat. De exemplu, un studiu arată că problemele a jumătate din pacienți s-au îmbunătățit după doar opt ședințe, în timp ce 75% s-au îmbunătățit în cursul a șase luni. Este ceva despre care tu și psihologul tău veți vorbi în cadrul sesiunilor inițiale, atunci când elaborați un plan de tratament. Scopul psihologului nu este de a avea un client pentru totdeauna, ci să te încurajeze să funcționezi mai bine de unul singur.

Psihoterapia este confidențială. Nu uita că psihoterapia este supusă regulilor de confidențialitate. Singurii care știu despre sesiunile de psihoterapie ești tu, psihologul tău și alte persoane cu care psihologul poate vorbi doar în cazul unui acord scris și semnat de tine (cum ar fi un medic sau un membru de familie). Normele stricte de confidențialitate de care este constrâns psihologul nu sunt singura protecție care-ți este pusă la dispoziție. În majoritatea statelor, registrele legate de sănătatea mintală beneficiază de un nivel de protecție mai mare decât registrele medicale generale.

Sursa: https://www.apa.org/helpcenter/psychotherapy-myths?fbclid=IwAR03NGvDzRt0OBpdybYOGw4aVAhsprDebjDWzOneMX-F59DBvlcer6-LbYw

 

Login Ca sa adaugi un comentariu trebuie sa te loghezi.

Articole Similare

Abilități academice sau sociale? – dezvoltarea preșcolarului (I)
Între preocupările părintelui modern, poți identifica tot mai des grija pentru abilitățile „academice”.
Fenomenul bullying. Ce este și cum poate fi recunoscut?
Bullying-ul este definit ca fiind un comportament intenționat, ostil, repetat de-a lungul timpului, care implică un dezechilibru de putere.
Sinuciderea și prevenirea ei
Sinuciderea este a doua cauză de deces pentru tinerii cu vârste cuprinse între 15 și 24 de ani.
Trauma lui Jung și Atmavictu
În autobiografia sa intitulată Memorii, vise, reflecții, scrisă în 1963, când avea 83 de ani, Jung își descrie copilăria într-o familie elvețiană foarte religioasă și conservatoare, în care mama și tatăl erau distanți și nu se discuta niciodată despre sen
Calități de care ai nevoie în comunicare
A fi expert în comunicare înseamnă de multe ori să te simți încrezător în propriile forțe în situații în care probabil nu te simți în largul tău.