Descoperă · luni, 12 aug.

Respiro Help

Calități de care ai nevoie în comunicare

A fi expert în comunicare înseamnă de multe ori să te simți încrezător în propriile forțe în situații în care probabil nu te simți în largul tău. 

Indiferent că încerci să coordonezi un grup de oameni, să legi o conversație în stația de autobuz, să calmezi pe cineva ori să-i spui cuiva că nu înțelegi despre ce vorbește, ai nevoie de două calități: încrederea în tine însuți și empatia

Încrederea în tine însuți înseamnă să crezi că ai abilitatea de a comunica bine. Empatia îți oferă abilitatea de a înțelege, nu neapărat de a fi de acord cu, punctul de vedere, ideile, opiniile și sentimentele altor persoane. 

Încrederea în sine

Este important să înțelegi că încrederea în sine nu înseamnă aroganță, aceasta din urmă apare în cazul în care cineva are o părere exagerată despre propria importanță. O persoană care comunică în stil arogant încearcă să-i impresioneze pe ceilalți, în timp ce una încrezătoare în sine nu se gândește dacă ceilalți sunt impresionați sau nu. Oamenii siguri de sine sunt mai preocupați de respectul, considerația și înțelegerea reciproce. 

Persoanele care au încredere în sine își folosesc curajul, intră în comunicare cu alți oameni în ciuda temerilor sau grijilor lor. Persoanele sigure de sine acționează, nu așteaptă să se simtă sigure de sine înainte de a începe să comunice. 

Empatia

Persoanele cu abilități de comunicare eficientă doresc ca ceilalți oameni să se simtă bine atunci când vorbesc cu ei. Cea mai eficientă modalitate de a atinge acest scop este să comunici cu empatie. 

A fi empatic nu înseamnă a fi servil; servilismul caracterizează o persoană exagerat de grijulie, animată de scopul de a obține favoarea sau de a intra în grațiile altcuiva. A fi empatic înseamnă pur și simpu a fi dornic să încerci să recunoști și să înțelegi situația, punctul de vedere, gândurile și sentimentele altcuiva.

Nu înseamnă că trebuie să fii de acord cu ideile, opiniile sau sentimentele sale. Nici nu înseamnă că trebuie să îți însușești situația sa. Poți să arăți că ești interesat de situația altcuiva și că ești disponibil să răspunzi nevoilor și sentimentelor sale fără să preiei controlul.

Persoanele empatice știu să facă apel la propria experiență pentru a înțelege ceea ce spun și simt ceillați. Însă folosesc această capacitate doar ca pe un punct de pornire, nu ca pe un scop în sine. 

Când comunici cu empatie înseamnă că accepți faptul că între tine și interlocutorul tău există diferențe, dar nu lași aceste diferențe să îngreuneze comunicarea. Empatia creează o legătură între oameni, construiește încrederea și poate face comunicarea mai ușoară și mai rapidă.

Sursa: Gill Hasson (2012). Cum să-ți dezvolți abilitățile de comunicare. Iași: Polirom, pp. 51-56.

Login Ca sa adaugi un comentariu trebuie sa te loghezi.

Articole Similare

Stilurile de comunicare în cuplu care pot prezice sfârșitul unei relații
Identificarea celor patru călăreți în discuțiile conflictuale cu partenerul este un prim pas necesar pentru eliminarea lor, dar acest pas nu este suficient
Cele 10 legi ale comunicării clare
Mesajele parțiale (cele care omit unul sau mai multe componente) sau mesajele contaminate (cele care amestecă sau etichetează eronat părți dintr-un mesaj complet) creează probleme grave de comunicare.
Lucrurile care contează (altele decât lucrurile care cântăresc)
Haosul este domeniul ignoranței înseși. Este teritoriul neexplorat. Haosul este ceea ce se extinde, etern și fără limită, dincolo de granițele tuturor stărilor, ideilor și disciplinelor.
Abilități academice sau emoționale? – dezvoltarea preșcolarului (II)
Emoțiile, și mai ales reglarea lor, pot fi provocatoare pentru toți membrii unei familii.
10 adevăruri științifice despre oamenii îndrăgostiți
Iubirea este una dintre cele mai importante emoții pe care le experimentăm și totuși deseori este atât de greu de înțeles.