Eliberează-te · joi, 30 apr.

Respiro Help

Cum să faci pace cu trecutul

 

Adesea, se spune că trebuie să învățăm din greșelile pe care le-am făcut în trecut pentru a nu le repeta, însă ne concentrăm atât de mult pe acest lucru încât uităm să ne întoarcem în prezent și să ne bucurăm de fiecare clipă pe care o trăim. Când nu suntem împăcați cu trecutul, când înotăm într-un imens ocean de regrete și tristețe, riscăm să ne canalizăm toată energia asupra unor experiențe demult trecute care ne împiedică să construim relații puternice sau să ieșim din zona de confort de teama unui nou eșec. Retrospectiva continuă nu este o soluție pentru a cunoaște fericirea.

Încearcă să te îndepărtezi de subiect

„Uneori, stăruim asupra sentimentelor de tristeţe, de ruşine sau de suferinţă din timpul unui eveniment, şi acest lucru ne face să ne simţim din ce în ce mai rău. Asta se întâmplă şi în cazul depresiei clinice: reflectarea asupra efectelor negative ale memoriei. Dar am descoperit că, în loc să ne gândim la emoţiile noastre din timpul unei amintiri negative, gândul la context, cum ar fi la un prieten care era prezent sau la cum era vremea, sau la orice altceva care nu are legătură cu amintirea emoţiilor din acel moment, ne va lua gândul, fără un efort suplimentar, de la emoţiile nedorite asociate cu acea amintire. Odată ce te adânceşti în alte detalii, mintea ta va ajunge la ceva complet diferit şi nu te vei mai concentra atât de mult asupra emoţiilor negative“, ne sfătuieşte prof. Florin Dolcos, profesor de psihologie la Institutul Beckman din cadrul Universității din Illinois, SUA care a efectuat un studiu asupra acestui subiect.  

„Din punct de vedere neurologic, am vrut să aflăm ce se întâmplă în creier atunci când oamenii se folosesc de această simplă strategie de reglare emoţională. Un lucru pe care l-am aflat când participanţii se concentrau pe contextul unui eveniment este că regiunile creierului implicate în procesarea emoţiilor de bază lucrau împreună cu regiunile de control al emoţiilor pentru a reduce impactul emoţional al acestor amintiri neplăcute“, explică şi Ekaterina Denkova, unul dintre autorii studiului.

Nu ești singurul

Fiecare persoană a trecut, la un moment dat, printr-o situație dureroasă. Fie că am pierdut o persoană dragă sau am fost părăsiți, fie că am suferit un eșec profesional sau social, cu toții împărțim aceeași realitate imperfectă în care există supărări și dezamăgiri. Cu toții avem amintiri care nu contenesc să reapară în mintea noastră, când tot ce ne dorim este să le facem dispărute pentru totdeauna. Din păcate, mintea nu funcționează astfel. Fiecare experienţă emoţională importantă – fie că este plină de bucurie sau de durere – este stocată în memorie şi are un impact durabil asupra sistemului nervos. 

De fiecare dată când îți amintești momentele grele prin care ai trecut, gândește-te cât de multe persoane au fost, cândva, în aceeași situație cu tine și cât de multe persoane au luptat pentru a trece peste aceste gânduri ce le frământau. Și tu poți trece peste! 

Ce poți face

Următoarele sfaturi te-ar putea ajuta să faci pace cu amintirile care îți creează și astăzi stări negative, deși s-au petrecut cu mult timp în urmă.

1. Iartă

Primul pas spre împăcarea cu trecutul este împăcarea cu tine însuți și cu cei din jur. Iertarea nu este un semn al slăbiciunii, ci este un mod de a elibera toată frustrarea și durerea pe care ți-a provocat-o cineva. Acest sentiment de eliberare îți va aduce liniștea sufletească de care ai nevoie pentru a reuși să te concentrezi asupra prezentului, fără a te crampona de trecut și te va ajuta să fii mai empatic și să vezi lucrurile și din perspectiva celeilalte persoane. Nu uita însă să te ierți și pe tine, să accepți faptul că o greșeală nu te face incapabil sau nedemn și să îi dai o nouă șansă prezentului.

2. Învață din greșeli, dar nu te concentra pe ele

Orice experiență, pozitivă sau negativă, contribuie la dezvoltarea înțelepciunii noastre, ajutându-ne să distingem cât mai ușor binele de rău. Este în regulă să evităm situațiile care ne-au provocat neplăceri, dar nu e bine să renunți la un interviu pentru job sau la un examen pentru că, în trecut, ai întâlnit greutăți. Conştientizează-ti experienţele, vezi cum şi-au lăsat amprenta asupra ta, a modului de gândire, şi asupra comportamentului tău. Ca orice drum, și drumul vieții este presărat atât cu peisaje frumoase, dar și cu obstacole pe care trebuie să le depăşim pentru a ne putea bucura în continuare de toate aspectele încântătoare pe care viața ni le oferă.

3. Concentrează-te asupra prezentului

„Dacă trecutul nu te mulțumește, uită-l. Alcătuiește-ți o nouă viață în care să crezi.”, spunea Paulo Coelho. Învaţă. Fă sport. Fă-ţi un nou prieten. Descoperă-ţi talentul, pasiunea. Poţi face atât de multe lucruri în această clipă! De ce să o iroseşti reflectând asupra unor clipe pe care, oricum, nu le vei mai putea retrăi sau schimba? Trebuie doar să crezi în tine şi să profiţi de fiecare moment, căci viaţa, deşi efemeră, este atât de frumoasă! 

Este dificil să faci pace cu trecutul şi cu tine însuţi. Pe cât de anevoios este acest drum, cu atât mai fericit şi liniştit vei ajunge la destinaţie. Trebuie să îţi oferi timp şi să accepţi fiecare etapă prin care treci ca parte din viaţa ta. 

https://adevarul.ro/sanatate/minte-sanatoasa/metoda-simpla-scapa-amintirile-neplacute-concentreaza-te-detalii-nu-sentimente-1_535673c00d133766a8ff8c3c/index.html

https://www.entrepreneur.com/article/272275

https://psychcentral.com/blog/learning-to-let-go-of-past-hurts-5-ways-to-move-on/

Autor: Casiana Bobric

Login Ca sa adaugi un comentariu trebuie sa te loghezi.

Articole Similare

Supraviețuirea în urma suicidului unui membru al familiei
Moartea unui membru al familiei prin suicid poate avea efecte profunde asupra supraviețuitorilor. Ei vor avea nevoie de suport pozitiv de la cei din jur și timp de vindecare.
Fii mulțumit cu ce ai!
Este bine să vrem să ne îmbunătățim calitatea vieții sau felul de a fi, deoarece această dorință ne face să evoluăm.
Ce este o criză existențială?
Anxietatea existențială tinde să apară în momentul unor tranziții majore, fiind în strânsă legătură cu pierderea siguranței și sentimentului de securitate.
Cei patru călăreți ai Apocalipsei: predictorii despărțirii
Pașii spre o relație de lungă durată presupun identificarea stilurilor de comunicare distructivă atunci când sunt utilizate și înlocuirea acestora cu unele adaptative, sănătoase.
Cum să ai încredere în tine
Ce se întâmplă când nu avem încredere în noi înșine?
Social Media

Fii la curent cu noutățile, urmărește-ne:

Susține proiectele Asociației Respiro

Fii voluntar
Te așteptăm alături de noi dacă dorești să te implici împreună cu echipa Respiro într-unul din următoarele domenii: consiliere psihologică, redactare articole sau alte materiale educative, speaker evenimente, găzduire evenimente.
Trimite-ne CV-ul tău și o scrisoare de intenție pe adresa de e-mail: contact@respiro.ro!

Donează
Influențând viața unui om poți influența o lume!
Poți face diferența în viața unui tânăr! Prin contribuția ta vei face posibil accesul la servicii profesionale de consiliere psihologică și resurse pentru dezvoltarea socio-emoțională a tinerilor lipsiți de resurse financiare.
Susține activitatea Asociației Respiro făcând o donație în contul:
CIF: 33421979
IBAN: RO95BREL0002001722140100 Libra Bank

Apasă butonul donează și vei fi direcționat către operatorul de plată cu cardul. Îți mulțumim!