Descoperă · marți, 2 iun.

Respiro Help

Cum să faci față respingerii?

 

Teama de respingere este una dintre cele mai frecvente și mai dureroase dintre frici. Cu toții ne-am aflat cel puțin o dată în viață în postura de a fi respinși, fie că a fost vorba de încheierea unei relații, fie ne-a fost refuzată aplicarea pentru un job, pentru facultate, pentru echipa de fotbal a școlii.

Suntem predispuși biologic să căutăm suport, să aparținem unor grupuri sociale, așa că devenim temători chiar și la o posibilă anticipare a respingerii. Oricât de mult ne dorim să privim partea bună a lucrurilor, respingerea nu conturează caracterul, ci frânge inimi și trezește frici.

Teama de respingere ne împiedică în drumul nostru spre succes și spre fericire. Cercetările arată că sensibilitatea la respingere, cum e numită în literatura de specialitate, cauzează efecte negative asupra bunăstării emoționale, asupra relațiilor interpersonale și asupra funcționării psihologice. Cel mai mare impact îl are asupra stimei de sine, acest lucru influențând deciziile noastre și scopurile pe care le urmărim în viață.

Dacă în trecut, frica determina activarea sistemului nostru intern de „luptă sau fugă” în momentul confruntării cu stimuli amenințători, precum: prădători, boli, dezastre naturale, care ne periclitau supraviețuirea, în societatea actuală, acești stimuli au devenit mai complecși și includ nu doar integritatea fizică, ci și cea mentală, emoțională, relațională, financiară, spirituală. Orice amenințare asupra uneia dintre ariile enumerate mai sus, determină declanșarea fricii.

De ce anume ne protejează teama de respingere?

Răspunsul este: de durere, de suferință. Cu toții evităm pe cât posibil durerea, fie ea fizică, fie emoțională, deoarece ne face să ne simțim rău și ne determină să ne retragem sau să evităm acea situație care a provocat-o. Așa cum învățăm că apare durere fizică atunci când bem cafeaua prea fierbinte și aceasta ne provoacă durere, așa învățăm și că unele situații ne provoacă suferință emoțională pentru că ne sunt rănite sentimentele și începem să evităm aceste situații, conștient sau inconștient.

După cum demonstrează și cercetările realizate pe această temă, respingerea este în sine o experiență dureroasă. În anul 2010, DeWall și colaboratorii au demarat un studiu în care au testat efectul analgezicelor asupra durerii emoționale cauzate de respingerea socială. Participanții au fost împărțiți aleatoriu într-unul din cele două grupuri: experimental – cei care luau analgezice și de control – cei care luau placebo, pe o perioadă de trei săptămâni.

Subiecții cărora le erau administrate analgezicele au arătat o reducere a intensității durerii emoționale pe parcursul timpului, spre deosebire de grupul de control care nu prezenta deloc modificări. Mai departe, au folosit neuroimagistica pentru a observa efectele asupra creierului în situații de excludere socială. Subiecții care au luat analgezicele au prezentat o activitate mai scăzută în regiunile creierului asociate cu experiența subiectivă a durerii. Acest lucru nu înseamnă totuși că analgezicele sunt soluția în confruntarea cu această teamă, ci doar că durerea emoțională este răspunsul natural al respingerii. 

Cum poți totuși să faci față respingerii?

  1. Identifică stimulii care îți provoacă teamă -  acest lucru presupune să fii conștient de situațiile pe care le eviți din cauză că le consideri ca fiind potențiale surse de respingere: idei pe care nu le împărtășești de teamă că nu vor fi acceptate, dorințe nespuse din teama de a nu fi părăsit, etc.
  2. Transformă evitarea în acțiune – urmărește orice ideal care are însemnătate pentru tine, chiar dacă acest lucru amplifică posibilitatea respingerii. Evitarea este mai ușoară, mai puțin dureroasă, însă, nu uita că fără a cere ceea ce îți dorești, nu există respingere, dar nici acceptare sau succes.
  3. Amintește-ți că durerea provocată de respingere este normală și trecătoare, exact ca orice altă suferință – nu putem niciodată controla complet dacă cerințele, ideile, propunerile, noastre vor fi acceptate sau respinse, pentru că acest lucru depinde în mare măsură de ceilalți. Ceea ce este în controlul nostru este intensitatea emoțiilor pe care o trăim în urma respingerii, având posibilitatea de a ne antrena să devenim persoane mai puternice, cu o reglare emoțională cât mai eficientă.
  4. Reevaluează respingerea ca pe o oportunitate de a-ți îmbunătăți abordarea, tactica – există o multitudine de factori situaționali care pot determina un refuz: momentul nu era cel potrivit, nu te-ai pregătit suficient, nu erai persoana potrivită pentru acea oportunitate, limitările sau nevoile persoanei care te-a respins, etc. Nu personaliza respingerea, ea nu reprezintă o reflexie a ceea ce ești, a abilităților tale. Privește-o ca pe lecție, din care poți învăța că data viitoare ai posibilitatea de a acționa mai bine.

Așadar, teama de respingere este un factor dăunător care ne afectează starea de bine și ne pune piedici în atingerea scopurilor stabilite. Așa că, atunci când anticipăm o astfel de situație și avem tendința să o evităm, mai bine ne spunem ,,Dacă nu riști, nu câștigi!” și trecem la acțiune.

 

Sursa: https://www.psychologytoday.com/us/blog/smashing-the-brainblocks/201812/how-conquer-the-fear-rejection

Autor: Andreea-Sorina Ioica, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea Babeș-Bolyai

Login Ca sa adaugi un comentariu trebuie sa te loghezi.

Articole Similare

8 distorsiuni negative care pot avea un impact enorm asupra relației tale
​​​​​​​Sunt anumite aspecte într-o relație care țin de modul în care gândim și prin prisma aceasta ne raportăm la celălalt.
Ești o persoană creativă?
Oamenii cu adevărat creativi au capacitatea de a schimba modul fundamental în care vedem, înțelegem, apreciem sau facem lucrurile.
Mâncatul pe fond emoțional – cum te afectează?
Ce se întâmplă însă când hrana devine mai mult decât o sursă de energie pentru corp?
Ce este inteligența emoțională?
Cu toții cunoaștem cel puțin o persoană care, prin orice impas ar trece, gestionează stresul și emoțiile negative și emană pozitivitate în ciuda oricărui eșec.
Ce este terapia online?
Terapia online, cunoscută și ca teleterapie, consiliere cibernetică sau e-terapie oferă persoanelor ce au nevoie de ajutor posibilitatea de a discuta cu un psihoterapeut în vederea ameliorării afecțiunii/situației neplăcute pe care o întâmpină.
Social Media

Fii la curent cu noutățile, urmărește-ne:

Susține proiectele Asociației Respiro

Fii voluntar
Te așteptăm alături de noi dacă dorești să te implici împreună cu echipa Respiro într-unul din următoarele domenii: consiliere psihologică, redactare articole sau alte materiale educative, speaker evenimente, găzduire evenimente.
Trimite-ne CV-ul tău și o scrisoare de intenție pe adresa de e-mail: contact@respiro.ro!

Donează
Influențând viața unui om poți influența o lume!
Poți face diferența în viața unui tânăr! Prin contribuția ta vei face posibil accesul la servicii profesionale de consiliere psihologică și resurse pentru dezvoltarea socio-emoțională a tinerilor lipsiți de resurse financiare.
Susține activitatea Asociației Respiro făcând o donație în contul:
CIF: 33421979
IBAN: RO95BREL0002001722140100 Libra Bank

Apasă butonul donează și vei fi direcționat către operatorul de plată cu cardul. Îți mulțumim!