Descoperă · marți, 4 aug.

Respiro Help

Ce este inteligența emoțională?

 

Cu toții cunoaștem cel puțin o persoană care, prin orice impas ar trece, gestionează stresul și emoțiile negative și emană pozitivitate în ciuda oricărui eșec. Care este secretul său? Inteligența emoțională.

Ce este inteligența emoțională?

Inteligența emoțională, cunoscută și sub numele de coeficient emoțional, este „capacitatea de a monitoriza propriile emoții și pe ale celor din jur, de a le eticheta în mod corespunzător și de a utiliza informații emoționale pentru a ghida gândirea și comportamentul” (Peter Salovey, John Mayer, 1990). Cu alte cuvinte, inteligența emoțională este abilitatea noastră de a ne accepta emoțiile și de a le gestiona în vederea eliminării stresului și dificultăților. Termenul a fost introdus pentru prima dată într-un studiu din anul 1964, însă și-a câștigat popularitatea în 1995 o dată cu publicarea cărții lui Daniel Goleman, „Inteligența emoțională – de ce contează mai mult decât IQ”. De asemenea, acest tip de inteligență este definit de patru trăsături:

  1. Autogestionarea – ești capabil să te adaptezi la situațiile dificile, să controlezi comportamentul impulsiv și gândurile negative;
  2. Autoconștientizare – îți cunoști slăbiciunile și conștientizezi modul în care emoțiile și gândurile îți afectează comportamentul și deciziile;
  3. Conștientizare socială – ești empatic, înțelegi sentimentele și nevoile celor din jur, te implici în rezolvarea problemelor celorlalți;
  4. Gestionarea relațiilor – știi cum să creezi și să menții relațiile cu persoanele din jurul tău, lucrezi bine în echipă și știi cum să acționezi în eventualitatea unui conflict.

„Este foarte important de înțeles că inteligența emoțională nu este opusul inteligenței, nu este triumful inimii asupra minții – este intersecția unică a celor două.” David Caruso

 

Ce importanță are?

Cercetătoarea Lynda Jiwen Song a studiat în anul 2010 modul în care inteligența emoțională (EQ) și inteligența cognitivă (IQ) afectează performanțele academice și viața socială a unor studenți. Concluzia studiului a fost că inteligența cognitivă este un factor important în parcursul academic, însă inteligența emoțională i-a ajutat să controleze eficient momentele stresante ale studenției, cum ar fi examenele. Astfel, reușind să gestioneze stresul și să nu se supună emoțiilor, tinerii inteligenți emoțional au reușit să se concentreze mai mult, având rezultate bune. De asemenea, aceștia au stabilit mult mai ușor relații cu cei din jur datorită conștientizării sociale.

Există nenumărate avantaje ale inteligenței emoționale:

  • comunicare eficientă cu cei din jur – poți interacționa mult mai ușor acceptându-te, mai întâi, pe tine însuți și reușind să devii stăpânul emoțiilor tale;
  • sănătate fizică îmbunătățită – stresul nu își pune amprenta doar pe suflet, ci și pe trup prin creșterea presiunii sangvine, slăbirea sistemului imunitar etc. Învățând să ții stresul sub control, nu doar mintea va fi mai sănătoasă, ci și corpul;
  • numeroase performanțe academice sau profesionale;
  • interacțiuni sociale mai calitative etc.

Cum putem dezvolta inteligența emoțională?

Practică tehnica mindfulness-ului

Tehnica mindfulness-ului constă în conștientizarea propriilor gânduri și stări. Când te simți copleșit de stres, acordă atenție respirației și concentrează-te în prezent. Analizează detaliile mediului în care te afli – mireasma florilor, freamătul copacilor – pentru a nu lăsa emoțiile negative să pună stăpânire pe tine. Urmând această tehnică în mod repetat, mintea ta va învăța să gestioneze stresul în situațiile-limită.

Acceptă-ți sentimentele

Persoanele din jurul tău nu te vor putea accepta dacă tu nu ești împăcat cu tine însuți. Emoțiile sau acțiunile negative nu te definesc și nu îți diminuează valoarea, ele sunt firești și intervin în viața fiecărei persoane. Din acest motiv, trebuie să înveți să te accepți și să îți oferi timp – el le rezolvă pe toate.

Învață din provocări

Fiecare provocare aduce experiență. Astfel, chiar dacă experiența ta a fost negativă, poți trage concluzii ce te vor ajuta să nu repeți aceleași greșeli. Pune-ți întrebări constructive: „Ce m-a determinat să reacționez în acest mod?”, „Cum aș fi putut evita această situație?”. Optimismul și pozitivitatea sunt cele mai valoroase arme în lupta cu emoțiile negative.

Inteligența emoțională intervine în fiecare moment al vieții noastre și, din acest motiv, devine din ce în ce mai importantă dezvoltarea acesteia. Trebuie să ne educăm emoțiile la fel de mult ca gândirea, să știm cum să acționăm și să alegem bunăstarea în detrimentul sentimentelor nepotrivite.

Referințe:

https://www.helpguide.org/articles/mental-health/emotional-intelligence-eq.htm

https://www.researchgate.net/publication/223501588_The_differential_effects_of_general_mental_ability_and_emotional_intelligence_on_academic_performance_and_social_interactions

Autor: Casiana Bobric

 

Login Ca sa adaugi un comentariu trebuie sa te loghezi.

Articole Similare

8 distorsiuni negative care pot avea un impact enorm asupra relației tale
​​​​​​​Sunt anumite aspecte într-o relație care țin de modul în care gândim și prin prisma aceasta ne raportăm la celălalt.
Ești o persoană creativă?
Oamenii cu adevărat creativi au capacitatea de a schimba modul fundamental în care vedem, înțelegem, apreciem sau facem lucrurile.
Mâncatul pe fond emoțional – cum te afectează?
Ce se întâmplă însă când hrana devine mai mult decât o sursă de energie pentru corp?
Ce este terapia online?
Terapia online, cunoscută și ca teleterapie, consiliere cibernetică sau e-terapie oferă persoanelor ce au nevoie de ajutor posibilitatea de a discuta cu un psihoterapeut în vederea ameliorării afecțiunii/situației neplăcute pe care o întâmpină.
Ce se întâmplă în creier când iubești?
Iubirea  a constituit dintotdeauna un subiect des abordat de filosofi, scriitori și pictori, dar și o enigmă pentru cercetători întrucât este dificil de explicat întregul amalgam de stări și senzații pe care acest sentiment îl produce.
Social Media

Fii la curent cu noutățile, urmărește-ne:

Susține proiectele Asociației Respiro

Fii voluntar
Te așteptăm alături de noi dacă dorești să te implici împreună cu echipa Respiro într-unul din următoarele domenii: consiliere psihologică, redactare articole sau alte materiale educative, speaker evenimente, găzduire evenimente.
Trimite-ne CV-ul tău și o scrisoare de intenție pe adresa de e-mail: contact@respiro.ro!

Donează
Influențând viața unui om poți influența o lume!
Poți face diferența în viața unui tânăr! Prin contribuția ta vei face posibil accesul la servicii profesionale de consiliere psihologică și resurse pentru dezvoltarea socio-emoțională a tinerilor lipsiți de resurse financiare.
Susține activitatea Asociației Respiro făcând o donație în contul:
CIF: 33421979
IBAN: RO95BREL0002001722140100 Libra Bank

Apasă butonul donează și vei fi direcționat către operatorul de plată cu cardul. Îți mulțumim!