Descoperă · marți, 13 dec.

Respiro Help

Capacitatea de a face faţă – Rezilienţa II

În articolul precedent, „Capacitatea de a face faţă - Rezilienţa” am amintit ce este rezilienţa, o serie de factori ce o influenţază, dar şi cum funcţionează strategiile acesteia. Astăzi, voi prezenta 5 modalităţi generale pentru construirea şi consolidarea rezilienţei:

1. Realizează conexiuni. Relaţiile bune cu membrii familiei, prietenii sau alte persoane, sunt importante. A accepta ajutor şi sprijin din partea acelora cărora le pasă de tine şi vor să te asculte, întăresc capacitatea de rezilienţă. Unii oameni consideră că a fi activi în grupuri civice, organizaţii religioase sau alte grupuri locale ce oferă sprijin social, de asemenea le poate fi de ajutor.

2. Acceptă faptul că schimbarea este o parte a vieţii. Anumite obiective propuse s-ar putea să nu mai poată fi atinse, ca urmare a unor situaţii nefavorabile. Admiţând faptul că numite circumstanţe nu pot fi schimbate, te va ajuta să te concentrezi asupra circumstanţelor ce pot fi modificate.

3. Fă paşi spre realizarea obiectivelor tale. Stabileşte-ţi obiective realiste. Fă ceva în mod regulat - chiar şi în cazul în care ţi se pare că ar fi o mică realizare - care să îţi permită să te deplasezi în direcţia obiectivelor tale. În loc de a te concentra asupra sarcinilor care par imposibil de realizat, întreabă-te: „care este acel un lucru, pe care ştiu că îl pot realiza astăzi, ce mă va ajută să avansez în direcţia pe care eu mi-o doresc?”.

4. Caută oportunităţi. Autodescoperă-te. Oamenii învaţă adesea ceva despre ei şi pot constata că au crescut în anumite aspecte ca urmare a luptelor cu pierderile.

5. Menţine o perspectiva plină de speranţă. O perspectivă optimistă îţi va permite să te aştepţi că lucruri bune se vor întâmpla în viaţa ta. Încearcă să vizualizezi ceea ce îţi doreşti, mai degrabă decât ceea ce nu îţi doreşti să se întâmple.

Ceea ce este important este să identifici modalităţi care sunt susceptibile a ţi se potrivi ţie, ca parte a propriei strategii personale de dezvoltare pentru stimularea rezilienţei.

Învaţă din trecutul tău, întotdeauna.

Concentrându-te asupra experienţelor tale din trecut şi a surselor de putere personală poţi să înveţi ce strategii pentru construirea capacităţii de rezilienţă ţi-ar putea fi utile. Prin explorarea răspunsurilor la următoarele întrebări despre tine, şi despre reacţiile tale la evenimentele provocatoare ale vieţii, ai putea descoperi cum să răspunzi în mod eficient la situaţiile dificile din viaţa ta:

  • Ce tipuri de evenimente au fost cele mai stresante pentru tine?
  • Cum te-au afectat aceste evenimente?
  • Ai găsit a fi util să te asculte oamenii importanţi din viaţa ta atunci când ai fost în dificultate?
  • Ce ai învăţat despre tine şi despre interacţiunile tale cu ceilalţi din perioadele dificile?
  • Ai fost capabil să depăşeşti obstacolele? Dacă da, cum?
  • Ce te-a ajutat să te simţi mai optimist cu privire la viitor?

În cazul în care lucrurile nu merg dinspre rău către bine, ci dinspre rău în mai rău, ar putea fi necesar un ajutor extern, precum:

- Grupurile de suport. Astfel de grupuri comunitare pot ajuta oamenii care se lupta cu greutăţi, cum ar fi moartea cuiva drag. Prin schimbul de informaţii, idei şi emoţii, participanţii de grup se pot ajuta unii pe ceilalţi să găsească alinare, ştiind că nu singurii cărora li s-a întâmplat acel eveniment.

- Resursele online. Informaţiile de pe web pot fi o sursă utilă de idei, însă aici calitatea informaţiilor variază între surse. Este deci, indicată o atenţie sporită.

Pentru o mare parte din oameni, folosind resursele lor proprii şi tipurile de modalităţi sau ajutor enumerate mai sus pot fi suficiente pentru construirea capacităţii de rezilienţă. Uneori, cu toate acestea, un individ s-ar putea bloca sau ar putea avea dificultăţi în a face progrese pe drumul către rezilienţă.

Un licenţiat profesionist din domeniul sănătăţii mintale, cum ar fi un psiholog ar putea ajuta oamenii în elaborarea unei strategii adecvate pentru a merge mai departe. Este foarte important în a obţine ajutor profesionist, în cazul în care te simţi în imposibilitatea de a funcţiona sau de a efectua activităţile de bază ale vieţii de zi cu zi ca urmare a unei experienţe traumatice sau a altor evenimente stresante ale vieţii.

Nu putem schimba faptul că evenimente extrem de stresante se întâmplă în viaţa noastră, însă putem schimba modul în care interpretăm aceste evenimente şi modul în care le răspundem. Încearcă să priveşti dincolo de prezent, la modul în care circumstanţele viitoare ar putea deveni mai bune.

Un articol tradus și prelucrat de: Mădălina Caravețeanu

Articol preluat de pe: http://www.apa.org/helpcenter/road-resilience.aspx

Login Ca sa adaugi un comentariu trebuie sa te loghezi.

Articole Similare

11 indicatori ai anxietății legate de Covid-19. O nouă cercetare examinează factorii care determină anxietatea
Pandemia de Covid-19 a venit însoțită de o epidemie de îngrijorare. Dar cine este, mai exact, predispus la a experimenta simptomele acestei anxietăți?
Cele mai comune probleme din relațiile de cuplu
Oricât de multă fericire ne-ar aduce relațiile romantice, este inutil să spunem cât de multă muncă implică.
Cum funcționează memoria?
Fie că ne ajută să retrăim la nesfârșit momentele frumoase pe care le-am petrecut cu cei dragi, fie că ne însoțeste în timpul examenelor decisive, memoria joacă un rol crucial în fiecare zi a vieții.
Când efortul depus este mai important ca nota obținută
Este important să începem să prețuim efortul copiilor și elevilor noștri, chiar dacă acest lucru nu se reflectă mai târziu în nota finală.
Cum s-a schimbat percepția asupra timpului din cauza pandemiei de Coronavirus
Aproape toți oamenii sunt de acord cu faptul că timpul trece foarte ciudat de la debutul pandemiei cu Covid-19.
Social Media

Fii la curent cu noutățile, urmărește-ne:

Susține proiectele Asociației Respiro

Fii voluntar
Te așteptăm alături de noi dacă dorești să te implici împreună cu echipa Respiro într-unul din următoarele domenii: consiliere psihologică, redactare articole sau alte materiale educative, speaker evenimente, găzduire evenimente.
Trimite-ne CV-ul tău și o scrisoare de intenție pe adresa de e-mail: contact@respiro.ro!

Donează
Influențând viața unui om poți influența o lume!
Poți face diferența în viața unui tânăr! Prin contribuția ta vei face posibil accesul la servicii profesionale de consiliere psihologică și resurse pentru dezvoltarea socio-emoțională a tinerilor lipsiți de resurse financiare.
Susține activitatea Asociației Respiro făcând o donație în contul:
CIF: 33421979
IBAN: RO95BREL0002001722140100 Libra Bank

Apasă butonul donează și vei fi direcționat către operatorul de plată cu cardul. Îți mulțumim!