Când efortul depus este mai important ca nota obținută
Într-o societate competitivă și exigentă, cu un sistem educativ închis ce folosește metode nu foarte actuale se apreciază mai mult capacitatea elevului de a memora decât efortul depus de elev pentru a reuși să rețină informațiile prezentate. Astfel avem de-a face cu elevi ce depun puțin efort și reușesc să obțină note bune, iar pe de altă parte cu elevi care în ciuda efortului depus nu pot obține rezultate pe măsura efortului.
În astfel de situații notele elevului devin cel mai important lucru, iar de aici reiese că cu cât notele sunt mai mari, cu atât elevul este mai inteligent și viceversa, cu cât notele sunt mai mici cu atât elevul este mai puțin inteligent.
Clasificarea elevilor în funcție de note
Elevii se împart în trei grupe:
- Cei care excelează (grupul celor cu note foarte bune);
- Cei mediocri (grupul celor ce se străduiesc, dar parcă merg înapoi);
- Cei care nici nu studiază și nici nu muncesc în această privință (grupul celor cu note foarte slabe);
În conformitate cu clasificarea realizată, cu privire la cei din primul grup, atât școala și familia cât și ei înșiși au așteptări foarte ridicate (studii universitare, job-uri de succes). Cât despre cei din grupul doi, de la ei se așteaptă să promoveze examenele și să studieze și ei ceva, poate un curs de meserii. Iar despre cei din ultimul grup, se așteaptă să își revină, să se trezească la realitate și poate într-un final să promoveze și ei.
Dezvoltarea competențelor esențiale la elevi
Cu siguranță că nu este totul pierdut pentru cei ultimele grupuri. Într-o societate aflată într-o continuă schimbare, unde se creează noi profiluri de lucru, toți elevii vor trebui să își dezvolte trei aspecte esențiale: efort, toleranță la frustrare și constanță.
Revenind la elevul care prin puțin efort obține rezultate bune, în viitor se poate lovi de situația de a nu știi cum să tolereze frustrarea și să nu poată fii constant în efortul depus. Acest lucru poate determina tristețe și anxietate, deoarece pentru prima dată în viața lor nu au obținut ceea ce își doreau.
În ceea ce privește al doilea și al treilea grup, și în special al doilea grup, aceștia sunt obișnuiți să se străduiască și să sufere o oarecare frustrare, deoarece notele lor sunt rareori în concordanță cu efortul depus. Prin urmare acești elevi vor fi mai toleranți la frustrare și mai constanți față de un nou obiectiv. Acest lucru le va facilita obținerea unui loc de muncă și experimentarea unui progres la locul de muncă.
Nu doar notele contează
Prin urmare este important să începem să prețuim efortul copiilor și elevilor noștri, chiar dacă acest lucru nu se reflectă mai târziu în nota finală. Să luăm în considerare noile metode de evaluare unde este încurajată munca în grup, munca individuală pe un anume subiect și să completăm examenele cu activități complementare pentru nota finală.
Sursă: https://www.isep.es/actualidad-educacion/esfuerzo-mas-importante-que-notas/