Imagine articol
Trăiește la maximum · 1 mar. 2019, 17:27:32

Regulile esențiale ale unei vieți împlinite

La ce bun suntem călăuziți de un fantastic sens al vieții dacă alergăm fără odihnă de la o întâlnire la următoarea, cântărim mereu în minte câteva mișcări în avans, verificăm ecranul telefonului la câteva minute și permitem ca ritmul nostru interior să fie dictat de secvențele de știri care ne vin prin PC sau pe smartphone?

Este cât se poate de important să reducem cu regularitate ritmul tumultos al vieții, să ne îngăduim răgazuri mai scurte sau mai lungi și în general să ținem seama de mai multe aspecte pentru a obține un echilibru sănătos. În acest fel putem compensa cât de cât stresul și alți factori capabili să ne absoarbă energia sau chiar să ne îmbolnăvească. Iată câteva mici favoruri esențiale pe care ni le putem oferi, spre binele nostru:

Respirație conștientă

Efectul stresului și al încordării este de multe ori respirația superficială și aprovizionarea insuficientă cu oxigen. Drept urmare, nu după mult timp ne putem simți obosiți, lipsiți de puteri. Din acest motiv, trebuie să vă concentrați atenția cu regularitate și conștient asupra respirației, încercând să vă faceți un obicei să inspirați și să expirați liniștit și profund chiar și în situații de criză. O bună bază de pornire sunt meditațiile, prilej cu care vă puteți concentra asupra respirației. De îndată ce veți reuși să ajungeți la o anumită rutină, veți putea practic în orice situație să vă decuplați o scurtă vreme și să faceți un mic exercițiu de respirație. Veți constata un efect instantaneu de relaxare, înviorare și liniștire. Nu uitați niciodată să acordați atenție, indiferent de locul în care vă aflați - în ședință, la birou, la curățenie, la plimbare... - , modului în care respirați!

Hrana sănătoasă

Hrana echilibrată reprezintă un alt pilon esențial al bunei îngrijiri personale. În societățile noastre occidentale, în ciuda unei diversități de curente cu adevărat preocupate de alimentația sănătoasă, un număr tot mai mare de oameni consumă în continuare prea multe calorii și prea puține substanțe nutritive. Hrana lor este săracă în fibre și vitamine și conține adesea prea mult zahăr, sare și toți aditivii cu putință. Este vorba în primul rând despre produse finite și obținute pe cale industrială.

În acest context, este interesant să ne oprim o clipă asupra hranei tradiționale din Okinawa. Ea curpinde o varietate de fructe și de legume proaspete și produse din soia, cum ar fi tofu, multe alge și pește și relativ puțină carne. Apoi, produsele sunt mai degrabă sărace în grăsimi, sare și zahăr. În afară de asta, se bea mult ceai verde și se aplică interesanta regulă „hara hachi bu”. Adică trebuie să vă opriți să mai mâncați când stomacul s-a umplut în proporție de 80%. În acest fel evitați să mâncați prea mult și - cine știe? - poate chiar acesta este unul dintre secretele longevității din Okinawa.

În orice caz, nu trebuie să ne grăbim când mâncăm și trebuie să alegem alimente variate și sănătoase.

Suficientă mișcare

Nu uitați să faceți cu regularitate exerciții fiice. Ele au darul să dea un sentiment de bună dispoziție, relaxează, scad stresul și stimulează capacitatea fizică și intelectuală. Exemplul insularilor japonezi ne este util și în această privință. Ei rămân activi până la adânci bătrâneți.

Somn profund

Dacă dormiți prea puțin, veți fi dezechilibrați și fără vlagă. Prin somn vă regenerați și vă „reîncărcați bateriile”. Îngrijiți-vă să dormiți suficient, numai în acest fel vă refaceți forțele.

Apoi, exercițiul fizic făcut cu regularitate, ideal cu patru până la șase ore înante de culcare, are efect deosebit de benefic asupra calității somnului. Durata somnului depinde de dispoziția individuală a fiecăruia; țineți seama de necesitatea mediului sănătos, „sărac în stimuli”, și al saltelei potrivite.

Echilibrul dintre muncă și viață

De regulă, putem o vreme face față cu brio unor faze intense de lucru și chiar și unor doze considerabile de stres. Dar față de solicitări masive avem nevoie, la momentul potrivit, de repaus compensator. Abuzul îndelungat de efort afectează corpul și psihicul. Perioadele de efort trebuie să fie urmate de faze prelungite de recuperare, în care să facem toate acele lucruri pentru care temporar nu am mai avut suficient răgaz - să mâncăm bine, să dormim suficient, să facem multă mișcare, să ne întâlnim cu prietenii, să ne îngrijim de liniștea și de destinderea noastră, să plecăm în concediu, să ne lăsăm în voia propriilor gânduri, să devenim din nou creativi, să visăm cu ochii deschiși, să ne gândim la sensul vieții și să urmărim cadențele sufletului nostru.

Să cultivăm suplețea

Toate cele menționate până acum ne cultivă rezistența la șocuri. Deoarece, atât timp cât suntem psihic și fizic echilibrați, problememe ne apasă mult mai puțin decât când ajungem la limită.

Cine crede că viața are un rost și consideră de datoria lui să o construaiască în chip autonom este capabil, în ciuda circumstanțelor exterioare nefavorabile, în ciuda loviturilor sorții, să-și mențină mai ușor un echilibru interior sau să-l redobândească după o vreme. Așa cum spune întemeietorul logoterapiei, Viktor Frankl: „Dacă există ceva care îl ajută pe om să depășească greutățile, aceea este conștiința că există un sens care, ca să spunem așa, așteaptă să fie împlinit.”

Viața în comunitate

Conviețuirea are nenumărate efecte benefice. Ne face să avem umor, spririt gregar și să fim altruiști. Sub efectul noilor stimuli și al părerii celor din jur, rămânem mai deschiși și automat mai interesați de viață. Descoperim mereu ceva nou și datorită comunității. Spre exemplu, dacă dați curs invitației la un concert sau la un vernisaj - evenimente la care altfel nici nu v-ar fi trecut prin gând să ajungeți. Multe, printre care activitățile sportive, devin mult mai abordabile într-un grup de prieteni, care reprezintă un izvor nesecat de idei, la care avem oricând acces. Apoi, relațiile stabile, de încredere, care presupun și disponibilitatea de susținere reciprocă, la nevoie, oferă sentimentul solidarității, a cărui imensă valoare nu poate fi suficient apreciată. Viața în cadrul unei comunități nu contribuie doar la sănătatea fiecărei persoane, ci și la semnificația pe care o acordă existenței sale.

 

 Sursa: Bettina Lemke, Ikigai - sau sensul vieții, Baroque Books & Arts, 2018, pp. 36-41

Login Ca sa adaugi un comentariu trebuie sa te loghezi.

Articole Similare