Descoperă · marți, 13 dec.

Respiro Help

Este mai ușor să formezi un copil decât să repari un adult (II)

După cum am văzut încă din primul articol, ideile Mariei Montessori nu au fost neglijate ci prin muncă continua și susținută  aceasta a reușit să își ducă la îndeplinire mărețele planuri deschizând porițile primei Case a Copiilor. Însă aceasta nu se oprește aici, își continua cercetările iar primele rezultate vor fi început să se vadă în curând. Astfel se explică popularitatea de care se bucură proiectul și rapiditatea cu care acesta reușește să se răspândească în cele mai multe colțuri ale lumii.

Principiile educației Montessori au fost create pentru un cadru instituțional dar ele nu se limitează la spațiul grădiniței sau cel al școlii fiind practice, foarte folositoare și aplicabile chiar și în mediul familial. Educația Montessori ajută copilul să se dezvolte într-un ritm propriu și îl încurajază să își dezvolte curiozitatea, să fie capabili să se descurce singur, să reușască să depisteze cu ușurință care le sunt pasiunile și pe termen lung îi ajută să înțeleagă care sunt așteptările lor de la viață și ce doresc să realizeze pe parcursul acesteia.

Unul dintre îndemnurile cele mai clare și ușor de aplicat de către părinți venit de la Maria Montessori spune „Să nu faci niciodata pentru un copil ceea ce poate face singur”. Uneori, din dorința de a proteja sau de a controla, părinții sau îngrijitorii copiilor fac diferite lucruri pentru aceștia. Fie că este vorba despre pregătirea hranei(când mama alege să facă mâncare pentru ca bucatăria și copilul să rămână curate), despre transportatul unui pahar cu apă (când educatoarea face acest lucru în locul copilului pentru a nu fi vărsată) sau despre alegerea facultății (când părinții fac alegerea în locul copilului pentru că „știu ei mai bine”) adulții au tendința să faca anumite lucruri sau alegeri în locul copiilor din dorința de a face totul bine, de a avea rezultate perfecte. Cei implicați în educarea celor mici nu trebuie să facă anuminte lucruri pentru ei, ci este necesar ca aceștia să fie ajutați să își obțină independența „lăsândui să evolueze în propriul ritm și să învețe din propriile greșeli”. De exemplu în loc să deschidem sticla de apă pentru cel mic putem să deșurubăm capacul parțial, astfel încât acestuia să îi fie ușor să finalizeze acțiunea, dar totuși să facă acest lucru singur- în acest mod copilul câștigă autonomie.

Pentru ca un copil să fie cu adevărat disciplinat este nevoie ca acesta să fie stăpân pe sine și să poată urma o regulă de viață. Pentru asta  Maria Montessori subliniază necesitatea  învățării copiilor „să își ordoneze lumea prin mijloace adecvate, adică prin lucruri care sunt pe măsura lui”. Acest principiu ne învață să lăsăm copilul să facă propriile alegeri. De exemplu acesta poate alege daca vrea să meargă în parcul X sau Y, dacă vrea să mănânce în farfuria albastră sau în cea verde, cu care bluză dorește să se îmbrace, etc. Mai mult, este bine ca copilul să fie întrebat sau ajutat să își aranjeze camera ținând cont de preferințele sale. De altfel, atunci când stabilim reguli trebuie să o facem împreună cu copilul astfel, în limitele impuse de adulți, copilul are posibilitatea să învețe să faca alegeri și planuri și capătă o perspectivă nouă asupra controlului propriei vieți.

Cele două principii prezentate mai sus stau la baza unor cunoștințe cu care copilul va fi familiarizat încă din fragedă copilărie. Printre acestea se numără domenii precum:

  • Viața practică- copilul învață să se îngrijască atât de mediul în care are activitate cât și de sine însuși, în plus se va integra mai ușor în colectivitate și va învăța să își dirijeze acțiunile către un anumit scop;
  • Dezvoltarea senzorială- copilul învață să distingă, să clasifice, să ordoneze și în cele din urmă va reuși să deosebească și să împărtășească păreri despre caracteristicile obiectelor;
  • Matematică- folosind obiecte obișnuite dar potrivite cu vârsta lui (bile, mărgele, diferite jucări sau forme geometrice), copilul învață să numere dar și să efectueze diverse calcule;
  • Dezvoltarea limbajului- cu ajutorul cartonașelor explicative, a literelor de carton și a cărților de povești copiii își dezvoltă vocabularul.
  • Științele și activitățile culturale- prin lectură, audiții, instrumente muzicale, hărți, observarea naturii etc., copilul își va însuși cunoștințe din toate domeniile.

În dezvoltarea lor copii au nevoie de foarte multă atenție dar este necesar să știm că nu este neapărată nevoie să ne implicăm în toate jocurile copilului, ba dimpotrivă, copilul are nevoie de cât mai multă independență pentru a pute analiza atât mediul în care trăiește cât și mediul exterior. Astfel trebuie să îi acorzi cât mai multă libertate într-un cadru sigur dar și cât mai multe activități diversificate.

Este foarte important modul în care copiii sunt pregătiți pentru viață, acestă educație timpurie pune bazele formării viitorilor adulți. Maria Montessori spune că binele și răul dintr-un adult sunt în strânsă legătură cu viața pe care copilul a avut-o în prima parte a vieții.

 Așdar trebuie șă aveți mare grijă la modul în care formați copiii de care sunteți responsabili. Din fericire aveți la dispoziție nenumărate resurse din care puteți prelua informații astfel încât acest proces de educare să fie unul încununat de succes, însă pentru asta trebuie să fiți dispuși să le exploatați.

Un articol scris de: Gabriela Dragomir

Surse:

 https://virginia33.files.wordpress.com/2009/04/descoperirea-copilului-1977-necenzurat.pdf http://www.montessori.org.ro/documents/CeEsteEducatiaMontessori.pdf

Articole Similare

În mintea unei persoane cu depresie
Te-ai gândit vreodată că perspectiva ta asupra timpului, asupra trecutului, prezentului și viitorului poate influența felul în care îți trăiești viața și în care te simți?
Copiii și lumea digitală
Copiii petrec timp mai mult ca niciodată privind către ecrane, fie că este vorba de smartphone, tabletă, televizor, computer sau alt dispozitiv.
Bulimia: ce este, de ce apare și cum o putem combate
Această tulburare poate afecta funcționarea zilnică normală a persoanei.
Împăcarea intimităţii emoţionale cu cea sexuală în relaţiile de lungă durată şi căsnicii
Studiile au arătat că oamenii sunt mult mai atraşi de partenerul lor atunci când acesta întreprinde o activitate care îl pasionează.
Recomandări cu privire la insomnie
Insomnia este un simptom sau o tulburare distinctă care se manifestă prin dificultăți în a adormi, somn de slabă calitate sau insuficient.
Social Media

Fii la curent cu noutățile, urmărește-ne:

Susține proiectele Asociației Respiro

Fii voluntar
Te așteptăm alături de noi dacă dorești să te implici împreună cu echipa Respiro într-unul din următoarele domenii: consiliere psihologică, redactare articole sau alte materiale educative, speaker evenimente, găzduire evenimente.
Trimite-ne CV-ul tău și o scrisoare de intenție pe adresa de e-mail: contact@respiro.ro!

Donează
Influențând viața unui om poți influența o lume!
Poți face diferența în viața unui tânăr! Prin contribuția ta vei face posibil accesul la servicii profesionale de consiliere psihologică și resurse pentru dezvoltarea socio-emoțională a tinerilor lipsiți de resurse financiare.
Susține activitatea Asociației Respiro făcând o donație în contul:
CIF: 33421979
IBAN: RO95BREL0002001722140100 Libra Bank

Apasă butonul donează și vei fi direcționat către operatorul de plată cu cardul. Îți mulțumim!