Descoperă · marți, 18 aug.

Respiro Help

Mâncatul pe fond emoțional – cum te afectează?

 

Așa cum un motor are nevoie de carburant pentru a funcționa, la fel și organismul are nevoie de hrană pentru a-și menține funcțiile vitale. Ce se întâmplă însă când hrana devine mai mult decât o sursă de energie pentru corp?

Ce este mâncatul pe fond emoțional?

Cu siguranță ai văzut cel puțin un film în care personajul principal își găsește alinarea după o despărțire într-o cutie plină cu înghețată sau într-o ciocolată apetisantă. Acesta este unul dintre acțiunile care semnalează problema mâncatului pe fond emoțional. Așadar, mâncatul pe fond emoțional este o metodă de a calma sau suprima emoțiile negative prin consumul excesiv de alimente – de obicei bogate în calorii dar slabe din punct de vedere nutrițional și care au un conținut ridicat de grăsimi și zahăr. Alte potențiale semnale de alarmă sunt mâncatul excesiv fără a exista o senzație fizică de foame sau mâncatul sub formă de autorecompensă – după îndeplinirea unei sarcini dificile, spre exemplu.

Studiile au concluzionat că hormonul cortizol, eliberat ca un răspuns la stres, activează instinctul de „luptă sau fugă”. Într-un potențial pericol, organismul are nevoie de energie pentru a acționa, de aceea, o dată cu activarea acestui instinct, corpul solicită energie pentru a face față pericolului pe care crede că trebuie să îl depășească. Prin urmare, cortizolul păcălește corpul, determinându-l să ceară mai multă energie decât are nevoie.

Ciclul mâncatului emoțional

Cauza principală de declanșare este experimentarea unor emoții negative. În urma acestora, simți nevoia de a mânca pentru a le calma și mănânci mai mult decât e necesar. Ulterior, te simți vinovat pentru hrana pe care tocmai ai consumat-o și care ți-a adus un surplus caloric ce îți pune silueta și sănătatea în pericol. Acest sentiment de vinovăție progresează într-o nouă avalanșă de emoții negative care vor declanșa, din nou, nevoia de mâncare. În acest mod, mâncatul pe fond emoțional implică un ciclu nesănătos și care poate ține la nesfârșit. De aceea, dacă te confrunți cu această problemă, e important să înveți cum să gestionezi stresul și cum să mănânci în mod sănătos și benefic atât pentru trupul tău, cât și pentru minte.

Ce poți face?

Întâi de toate, trebuie să distingi foamea emoțională de cea fizică. Nevoia de a mânca pe fond emoțional apare brusc, pare de necontrolat și persistă chiar și după ce stomacul tău e plin. De asemenea, îți este poftă de mâncăruri specifice precum fast food sau prăjituri și, imediat după ce le-ai consumat, te simți vinovat, regreți alegerea pe care tocmai ai făcut-o și reintri în ciclul mâncatului pe fond emoțional. Dacă acestea îți sună cunoscut, trebuie să conștientizezi că e momentul să faci o schimbare în viața ta, începând chiar de astăzi.

  • Descoperă alte modalități care te ajută să faci față stresului. Alternative ale mâncatului pe fond emoțional ar putea fi organizarea gândurilor într-un jurnal, cititul sau vizionarea filmului preferat. Stresul e una dintre cele mai mari probleme contemporane și poate apărea în orice moment al vieții; de aceea, trebuie să descoperim cât mai curând cum putem să îl eliminăm sau să îi facem simțită prezența cât mai puțin posibil.
  • Mișcarea e o armă extrem de puternică împotriva stresului și îți poate îmbunătăți remarcabil starea de spirit. De asemenea, te poate ajuta să scapi de kilogramele acumulate în urma mâncatului nesănătos, dacă asta îți dorești. Există nenumărate activități fizice plăcute din care poți alege: înot, yoga, alergat, etc.
  • Învață să mănânci sănătos. E important să te educi pe tema alimentației pentru a-i oferi organismului nutrienții de care are nevoie. E în regulă să mănânci, ocazional, și mâncăruri mai puțin sănătoase în cantități mici - echilibrul este cheia.

„Ai grijă de corpul tău. Este singurul loc în care trebuie să trăiești.” – Jim Rohn

 

Sursa:

https://www.healthline.com/health/emotional-eating#How-to-stop-emotional-eating

https://www.helpguide.org/articles/diets/emotional-eating.htm

https://www.medicinenet.com/emotional_eating/article.htm#what_are_warning_signs_of_emotional_eating

Autor: Casiana Bobric

Articole Similare

În (căutarea) construirea fericirii
Atunci când ne angajăm să construim ceva, trebuie să avem în vedere un plan, plan după care urmează să formăm întregul prin asamblarea părților sale componente
Noua platforma online de consiliere și psihoterapie Respiro Help
Pentru a beneficia de serviciile de consiliere și psihoterapie puse la dispoziție de Asociația Respiro accesează link-ul: https://respiro.ro/consiliere/, crează-ți un cont de utilizator și urmează pașii indicați.
De ce nu îl părăsește? Cele mai comune motive pentru care femeile rămân lângă partenerii agresivi.
Violența domestică este un fenomen extrem de răspândit la nivel mondial.
11 indicatori ai anxietății legate de Covid-19. O nouă cercetare examinează factorii care determină anxietatea
Pandemia de Covid-19 a venit însoțită de o epidemie de îngrijorare. Dar cine este, mai exact, predispus la a experimenta simptomele acestei anxietăți?
Social Media

Fii la curent cu noutățile, urmărește-ne:

Susține proiectele Asociației Respiro

Fii voluntar
Te așteptăm alături de noi dacă dorești să te implici împreună cu echipa Respiro într-unul din următoarele domenii: consiliere psihologică, redactare articole sau alte materiale educative, speaker evenimente, găzduire evenimente.
Trimite-ne CV-ul tău și o scrisoare de intenție pe adresa de e-mail: contact@respiro.ro!

Donează
Influențând viața unui om poți influența o lume!
Poți face diferența în viața unui tânăr! Prin contribuția ta vei face posibil accesul la servicii profesionale de consiliere psihologică și resurse pentru dezvoltarea socio-emoțională a tinerilor lipsiți de resurse financiare.
Susține activitatea Asociației Respiro făcând o donație în contul:
CIF: 33421979
IBAN: RO95BREL0002001722140100 Libra Bank

Apasă butonul donează și vei fi direcționat către operatorul de plată cu cardul. Îți mulțumim!