Gânduri organizate – minte fericită
Zilnic creierul nostru primeşte cantităţi mari de informaţii din diferite surse. Pentru a ni le însuşi şi a le utiliza eficient este necesară organizarea acestora într-o formă cât mai accesibila, care să ne permită să le folosim atunci cand este nevoie.
În cele ce urmează vă vom oferi câteva informații pentru a face faţă dar şi pentru a utiliza eficient numeroasele idei și gânduri care invadează mintea în fiecare moment:
- Nu te pierde în detalii
Dacă încerci să acumulezi şi să lucrezi cu cantitatea enormă de informaţii care ajunge la creier, nu vei fi capabil să opreşti acest proces la timp pentru a putea organiza conţinutul. În curând totul se va amesteca iar creierul se va supraaglomera. Acest fenomen este asemănător cu introducerea prea multor obiecte in aparatul de scanat bagaje de la aeroprt. La un moment dat agentul respnsabil nu va mai reuşi să vadă nimic iar aparatul se va bloca.
Mintea nu va ceda la propriu daca primeşte prea multă informaţie odata, dar cu toţii am experimentat cel puţin o dată o situaţie de acest fel şi nu este una fericită. Pentru a ne mări capacitatea de organizare la nivel psihic, este necesară existenţa unui sistem de sortare. Nu ne permitem sa asteptăm până in ultimul moment pentru a acţiona, deoarece atunci probabil va fi prea târziu.
Acest sistem implică separarea faptelor importante de detaliile care ne distrag atenţia. Faptele nu sunt acelaşi lucru cu detaliile. Majoritatea faptelor importante sunt repetate de mai multe ori, dar tind sa fie ingropate de multitudinea de detalii care le inconjoară. Aşa că fii atent la acele repetări!
- Grupează informaţia
Te-ai gândit vreodată de ce cifrele care alcătuiesc numerele de telefon sunt scrise grupat in loc sa fie scrise legat? Deoarece este mult mai uşor să ne amintim informaţia când este grupată in secvenţe mai mici.
Gruparea permite organizarea informaţiei dar şi aplicarea altor strategii de memorare precum cuvinte cheie sau coduri pe care le putem elabora folosind propria imaginatie. Această metodă poate fi folosită pentru o mare varietate de sarcini, de la amintirea produselor de pe lista de cumpărături până la reamintirea conceptelor de bază, ideilor importante, sau a subiectelor pe care vrei să le abordezi într-o prezentare la locul de muncă.
În mediul academic, dacă incerci să îţi dai seama cum ai putea să reţi o cantitate mare de informaţii, incearcă şi vezi dacă este posibil să împarţi toate acele notiţe detaliate in 5 mari idei principale. Aceasta te va ajuta să organizezi tot acel material şi să îţi aminteşti punctele importante.
- Găseşte un singur cuvânt pentru fiecare gând
O a treia cale de a clasifica şi a ordona pe categorii cantitaţile mari de date este să faci ceea ce mulţi oratori fac : etichetarea mai multor bucăţi de infomaţie care au acelaşi subiect cu un singur cuvânt sau termen. Aceasta nu te va ajuta doar să acumulezi datele cu uşurinţă dar se va dovedi şi extrem de folositoare in cazul in care ţi se va cere să vorbeşti în faţa unui public numeros.
Presiunea cu care te vei confrunta in acele momente te poate face sa uiţi unele idei insă plecând de la cuvintele pe care le-ai reţinut, poţi reproduce mult mai uşor informaţia pe care doreşti să o transmiţi.
- A fost o dată ca niciodată...
Poveştile fac lucrurile memorabile şi uşor de organizat, deoacere ne permit să creăm imagini şi filme in propriile minţi. Ne ajută să facem ordine prin atribuirea unui caracter curat si ordonat informaţiei. Aceasta in sine constituie o metodă de organizare a gândurilor. Poveştile impun ordine prin faptul că ele însele sunt compuse din introducere, cuprins şi incheiere.
Povestirea este esenţială pentru memorie, şi a fi capabil să creezi poveşti în mintea ta, oricât de absurde ar fi acestea, este o strategie fundamentală de memorare. Poţi adapta această idee la ceea ce funcţionează in cazul tău, şi cel mai important la ceea ce te face să te simţi bine. Dacă reţinerea ideilor cu ajutorul cuvintelor cheie nu ţi se potriveşte, găseşte asocieri între informaţia pe care trebuie să o reţii şi un domeniu din viaţa ta de care eşti pasionat precum gătitul, alergatul, pictura etc.
- Strânge toate ideile într-un loc... dezordonat
Mintea noastră nu poate reţine fiecare idee cu care venim in contact şi in mod sigur nu poate reţine mai multe idei pe care să le şi dezvolte in acelaşi timp. Chiar dacă nu eşti scriitor, ar trebui să iei in calcul scrierea. Aceasta împreuna cu documentarea sunt nişte metode excelente de a explora gânduri şi idei noi, insă simpla notare a acestora imediat cum apar, pentru a le avea la îndemână oricând este nevoie, este mai mult decât suficient.
În cartea sa, „Where good ideas come from”, autorul Steven Johnson vorbeşte despre importanţa existenţei unui singur loc de depozitare a ideilor (un caiet de notiţe, o aplicaţie sau un sertar/ raft). Astfel, ori de câte ori ai o idee nouă şi te grăbeşti să o notezi, sunt şanse mari să întâlneşti alte gânduri mai vechi care să te ajute la momentul respectiv.
Însă ceea ce contează este ca, indiferent ce metodă foloseşti, ideile si notiţele să fie la îndemână pentru a favoriza crearea de conexiuni rapide. Acesta este motivul pentru care obiceiurile „organizate” ale marilor personalităţi de multe ori nu par întocmai (biroul dezordonat al lui Einstein sau atelierul lui Picasso).
Cu toate acestea, în fiecare caz de organizare dezordonată există un tipar clar : notiţele sunt împrăştiate pe tot biroul, însă se află întotdeauna pe birou. Astfel, când creatorul este in căutarea unei idei mai vechi sau a unei coale de hartie curată, acesta are şanse mari să descopere alte gânduri notate în prealabil care se vor dovedi utile in procesul creaţiei.
Fiecare dintre noi este diferit, prin urmare funcţionam diferit. Însă cu toţii putem fii mai eficienţi şi de folos altora dacă învăţăm să ne facem ordine în idei. Nu uita: un creier organizat este un creier fericit!
Bibliografie:
http://creativesomething.net/post/125755909960/why-organize-your-ideas-and-how-to-do-it
Un articol scris de:
Bianca Tocitu