Deconectează-te · marți, 16 iul.

Respiro Help

Douăsprezece moduri în care furia vă poate afecta sănătatea

Mânia persistentă, fie ea disimulată sau nu, duce la complicații de durată ale afecțiunilor fiziologice, printre care hipertensiune arterială, boli coronariene ale inimii, slăbirea sistemului imunitar, concentrații crescute ale hormonilor de sânge, creșterea în greutate și sensibilitate la microbi și la alți agenți patogeni. Nici pentru starea psihică perspectiva nu este cu nimic mai bună, dat fiind faptul că persoanele veșnic mânioase cad adeseori pradă unor variate forme de depresie. Tulburările de alimentație se întâlnesc mai frecvent la cei cu probleme de control al acceselor de furie. Cei ce suferă de boli cardiace, diabet, stres permanent și/sau depresie au un risc crescut de a dezvolta probleme de sănătate și mai grave, ca să nu mai vorbim că și costurile lor medicale sunt substanțial mai mari decât media.

Medicii și cercetătorii care studiază metodele de control ale mâniei au descoperit următoarele legături între temperamentul iritabil și obiceiul de a avea accese de furie, pe de o parte, și starea de sănătate fizică și emoțională, pe de alta:

  1. Risc crescut de hipertensiune arterială;

  2. Niveluri crescute de homeocisteină (un aminoacid), ceea ce duce la leziuni arteriale și risc crescut de afecțiuni coronariene ale inimii;

  3. Niveluri mari ale proteinei CRP din familia pentraxinelor, asociată cu riscul de boală cardiacă și de atac cerebral;

  4. Niveluri crescute de cortizol și adrenalină (hormonii reacției „luptă sau fugi” ai corpului uman;

  5. Slăbirea imunității (ca rezultat al excesului de hormoni care stimulează inutil sistemul imunitar);

  6. Greutate corporală crescută (din cauza nivelurilor mari de cortizol);

  7. Sensibilitate crescută la agenți patogeni, microbi banali, viruși, sau vulnerabilitate mai mare la predispoziția moștenită din familie pentru cancer sau boli de inimă;

  8. Risc crescut de periodontită (afecțiuni ale gingiilor);

  9. Vulnerabilitate mai mare la tulburări de alimentație;

  10. Incidență crescută a nevrozei anxioase, a depresiei, a stărilor de disconfort somatic (dureri surde, junghiuri);

  11. Deteriorare celulară, îmbătrânire prematură, durată de viață mai scurtă;

  12. Probabilitate mai mare ca pacienții mânioși să nu urmeze tratamentul stabilit de medic sau de psiholog, punându-și astfel în pericol sănătatea;

Mânia are multe fețe și nu toate sunt urâte sau rele. Noi vă încurajăm să vă folosiți mânia ca pe un instrument util și să-i vedeți potențialul în a aduce schimbări pozitive și de a-i apropia pe oameni, în loc să-i despartă. Amintirea propriilor experiențe neplăcute ne influențează enorm viața. Aceste amintiri ne pot ține pe loc sau ne pot împinge cu pași repezi înainte. Putem învăța să le facem față și să trăim mai departe sau, și mai bine, ne putem folosi de fostele experiențe neplăcute ca să ne transformăm, nu doar pentru a ne ajuta să supraviețuim, ci chiar să avem o viață mai bună.

Sursa: Tim Murphy, Loriann hoff Oberlin (2013) Agresivitatea Pasivă. Cum să o recunoști și cum să o controlezi la tine și la alții., București: Editura Trei.

 

Articole Similare

Despre anxietatea de testare și cum să-ți liniștești mintea înaintea unui examen
Câteva dintre simptomele specifice anxietății de testare sunt: credința că nu vei promova examenul, incapacitatea de reamintire a materialului, reacțiile fiziologice (nevoia frecventă de merge la baie, transpirații, creșterea pulsului) și sentimentul exag
Când sărbătorile și stresul provocat de pandemie se întâlnesc. 10 sfaturi pentru a îți gestiona starea de bine în timpul acestor sărbători aparte
Sărbătorile de iarnă sunt adesea considerate unul dintre cele mai fericite momente al anului, deși pot provoca, pe alocuri, o anumită stare de stres.
Care este legătura dintre dispozitivele tehnologice și singurătate?
Este dificil și greșit să considerăm că există o cauză unică a singurătății. Bazându-ne pe diverse studii este posibil ca stilul nostru de viață intens digitalizat să cauzeze, nu numai singurătatea, ci și divizarea noastră socială.
5 moduri prin care putem cultiva reziliența în propriile noastre vieți
În cursul ultimelor luni lumea s-a confruntat cu un dezechilibru fără precedent
Șase strategii pentru a face față anxietății provocate de coronavirus
Pe măsură ce numărul de cazuri diagnosticate cu COVID-19 continuă să crească, anxietatea provocată de această situație la nivel global tinde să crească și ea.
Social Media

Fii la curent cu noutățile, urmărește-ne:

Susține proiectele Asociației Respiro

Fii voluntar
Te așteptăm alături de noi dacă dorești să te implici împreună cu echipa Respiro într-unul din următoarele domenii: consiliere psihologică, redactare articole sau alte materiale educative, speaker evenimente, găzduire evenimente.
Trimite-ne CV-ul tău și o scrisoare de intenție pe adresa de e-mail: contact@respiro.ro!

Donează
Influențând viața unui om poți influența o lume!
Poți face diferența în viața unui tânăr! Prin contribuția ta vei face posibil accesul la servicii profesionale de consiliere psihologică și resurse pentru dezvoltarea socio-emoțională a tinerilor lipsiți de resurse financiare.
Susține activitatea Asociației Respiro făcând o donație în contul:
CIF: 33421979
IBAN: RO95BREL0002001722140100 Libra Bank

Apasă butonul donează și vei fi direcționat către operatorul de plată cu cardul. Îți mulțumim!