Eliberează-te · miercuri, 18 mar.

Respiro Help

Descoperă cum poți face diferența între anxietate și panică

Infecția cu noul coronavirus numită Covid-19 continuă să genereze situații aparte pe tot globul. În această perioadă toată lumea vorbește despre acest subiect, care într-adevăr nu este de neglijat. Avem însă responsabilitatea ca mai întâi de toate, din respect față de noi iar mai apoi față de semenii noștri, să ne informăm din surse oficiale, demne de încredere și să urmăm sfaturile specialiștilor oricât de grele sau neplăcute ar fi acestea. 

Din păcate, în spațiul public au apărut mai multe informații generatoare de panică, știri false despre eventuale tratamente minune, exagerări, disperare, conspirații, manipulări sau scenarii apocaliptice. Multe astfel de publicații având ca scop creșterea traficului online, scriu articole false cu titluri generatoare de panică. 

Cu toții suntem tentați în aceste vremuri să citim orice material în care apare cuvântul Covid-19, astfel că foarte mulți oportuniști profită de această situație. Dacă până acum câteva luni, controlul era în mâinile noastre, iată că în această perioadă suntem cu toții supuși incertitudinii, fără posibilități de a face prea multe estimări legate de ce va urma. 

În acest context este normal să ne simțim anxioși, însă de reținut este faptul că stările anxioase și tot ceea ce simțim se află încă în controlul nostru. Atunci când anxietatea capătă forme atipice, mintea noastră pot intra relativ ușor în starea de panică.

Caracteristica pozitivă a anxietății din această perioadă este faptul că aceasta este contagioasă, se răspândește și iată că alimentează rapid schimbările mari, precum faptul că multe persoane din zonele afectate sunt foarte atente și își limitează expunerea. Astfel, putem spunem că anxietatea previne degradarea comportamentelor, iar prevenția reduce anxietatea. Cu toate acestea, atunci când trăim situații incerte, mințile noastre anxioase pot supraestima amenințarea reală și de cele mai multe ori ajungem să ne subestimăm capacitatea noastră de a face față. 

În timp ce o anumită stare de anxietate ne poate ajuta să facem față evenimentelor stresante, anxietatea extremă se poate transforma în panică. Atunci când suntem într-o stare de panică, suferim, ne stresăm atât pe noi cât și copiii și pe cei din jurul nostru. În această stare de panică, avem mai multe șanse să greșim și să ne implicăm în decizii și comportamente iraționale. Panica poate crea probleme noi, cum ar fi supraîncărcarea care generează  deficiențe în lanțul de aprovizionare cu măști și dezinfectanți și xenofobie pentru anumite grupuri etc.

Rețineți că anxietatea voastră îi influențează pe cei din jurul vostru. Prea multă anxietate creează contagiune emoțională și răspândește panica, iar panica nu este utilă. Este tentant să verificăm actualizările, dar verificarea de mai multe ori pe zi ne poate menține într-o stare de anxietate crescută. În astfel de situații transmitem cu ușurință un tip de anxietate exagerată copiilor și celor din jurul nostru. De asemenea, concentrarea pe gânduri și predicții catastrofale, în special exemplele din social media, pot alimenta stările de panică. 

Ce putem face?

Fiți informați despre măsurile cheie de prevenție a siguranței publice și fiți sprijin moral, emoțional și informațional pentru ceilalți, ajutându-i să se gândească cu calm la această perioadă. Cu alte cuvinte, așa cum spunea și Platon altădată, „căutând binele altora, îl găsim pe al nostru”. 

Nu vă simțiți rușinați să luați măsuri rezonabile. De exemplu, urmați sfaturile de siguranță, cum ar fi spălarea frecventă a mâinilor, stați acasă dacă nu vă simțiți bine, dormiți suficient. Pregătirea unui plan pentru viitor, precum minimizarea expunerii la mulțimi mari, are sens și poate contribui la reducerea anxietății pe termen lung.

În această perioadă incertă, este important să vă mențineți rutina de îngrijire de sine sau chiar să adăugați ceva pentru a reduce anxietatea somatică, anxietatea pe care o depozităm în corpurile noastre.

Nu uitați că atunci când acumulăm prea multă energie negativă interioară, iar anxietatea nu este în parametri optimi și nu-și găsește o supapă de eliberare a tensiunii, după ce starea de stres trece, putem să avem o explozie de reacții ale sistemului imunitar, dând curs la apariția bolilor autoimune. 

Așadar, dacă scăpăm de Covid-19 dar nu ne preocupăm de starea noastră interioară și mai ales de menținerea anxietății în limite normale, riscăm să ne confruntăm mai apoi cu un val de reacții somatice la nivelul întregului corp. 

Pentru a veni în sprijinul dumneavoastră vă prezentăm o listă cu surse oficiale de unde vă puteți informa legat de ceea ce se întâmplă și ce are de făcut fiecare dintre noi:

Organizația mondială a Sănătății - https://www.who.int/

Ministerul Sănătății - http://www.ms.ro - TEL VERDE - 0800 800 35

Institutul Național de Sănătate publică din România - http://www.cnscbt.ro/

Agenția Europeană pentru securitate și sănătate în muncă - https://osha.europa.eu/ro

https://www.worldometers.info/coronavirus/

_____

Dacă simți că nu mai poți face față situației actuale, nu te teme să soliciți ajutor din partea specialiștilor. Poți să ne scrii pe platforma de consiliere respiro.ro/help. În cel mai scurt timp, unul dintre cei specialiștii noștri va intra în legătură cu tine. 

_____

Un articol scris de Veronica Bayrakcioglu, psiholog

Login Ca sa adaugi un comentariu trebuie sa te loghezi.

Articole Similare

Ce este o criză existențială?
Anxietatea existențială tinde să apară în momentul unor tranziții majore, fiind în strânsă legătură cu pierderea siguranței și sentimentului de securitate.
Cei patru călăreți ai Apocalipsei: predictorii despărțirii
Pașii spre o relație de lungă durată presupun identificarea stilurilor de comunicare distructivă atunci când sunt utilizate și înlocuirea acestora cu unele adaptative, sănătoase.
Cum să ai încredere în tine
Ce se întâmplă când nu avem încredere în noi înșine?
Cum să mergi mai departe?
Mulți dintre noi am trecut prin experiențe dureroase în relațiile romantice. Ne-a fost dificil să trecem peste unele dintre ele sau să uităm o anumită persoană. Probabil că mulți dintre noi ne-am aflat în situația de a rămâne blocați undeva în trecut, făr
Nu mai țipa la copiii tăi – metode alternative de disciplină!
Cum poți atrage atenția copiilor și cum îi poți face să te asculte?
Social Media

Fii la curent cu noutățile, urmărește-ne:

Susține proiectele Asociației Respiro

Fii voluntar
Te așteptăm alături de noi dacă dorești să te implici împreună cu echipa Respiro într-unul din următoarele domenii: consiliere psihologică, redactare articole sau alte materiale educative, speaker evenimente, găzduire evenimente.
Trimite-ne CV-ul tău și o scrisoare de intenție pe adresa de e-mail: contact@respiro.ro!

Donează
Influențând viața unui om poți influența o lume!
Poți face diferența în viața unui tânăr! Prin contribuția ta vei face posibil accesul la servicii profesionale de consiliere psihologică și resurse pentru dezvoltarea socio-emoțională a tinerilor lipsiți de resurse financiare.
Susține activitatea Asociației Respiro făcând o donație în contul:
CIF: 33421979
IBAN: RO95BREL0002001722140100 Libra Bank

Apasă butonul donează și vei fi direcționat către operatorul de plată cu cardul. Îți mulțumim!